En je hebt 100% gelijk mijn antwoord was al vertrokken toen er bij mij toch ook een (alarm)belletje begon te rinkelen... edoch dan weel anders te doen en niet meer aan gedacht om terug na te zien ...blijkbaar had je het al zelf gevonden .
Verbetering van naam
Indien er in de geboorteakte een fout geslopen is (bijvoorbeeld een fout in de afstamming), kan deze enkel verbeterd worden door een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg. Dergelijk vonnis kan aangevraagd worden door een advocaat. Naamsverandering komt hier niet in aanmerking.
Bij een spellingsfout (misslag) kan de ambtenaar na gunstig advies van de procureur des Konings daarvan in de rand van de geboorteakte een melding maken en je naam wordt verbeterd.

Beste Franciscus
Mijn verhaal is eigenlijk heel grappig.
Fout 1
Mijn moeder haar familienaam moet met de Duitse Ü en Ö geschreven worden. Maar in Luik hebben ze het met O en U geschreven. Blijkbaar heeft mijn grootvader de akte niet ondertekend. Hij was een van de gastarbeiders
De Internationale geboorteakte van mijn opa (Conventie van Wenen) wordt de naam met Ö en Ü geschreven. Op weg naar het werk, is mijn grootvader in de jaren 70 verongelukt in België. In Antwerpen hebben ze zijn overlijdensakte wel correct opgemaakt met de Ö en de Ü.
Mijn tante haar geboorteakte - die hij zelf wel heeft opgemaakt en ondertekend - wordt de naam wel met de Ö en Ü vermeld.
Dus mijn moeder is het enige kind dat de naam verkeerd is.
Fout 2
Na het overlijden van haar man hertrouwde mijn oma. Ze kreeg nog eens 2 dochters.
Mijn moeder is een van de 4 dochters van mijn oma. (2 eerste man - 2 tweede man)
In alle geboorteakten is de voornaam van mijn grootmoeder met een A geschreven; enkel bij mijn moeder is de naam van haar moeder met een E geschreven.
Ook in haar Internationale geboorteakte; wordt de naam met een A geschreven.
Nu kan je zeggen waarom muggenziffen voor een Ö en een Ü.... HEt rijbewijs van mijn moeder - uitgereikt door een Vlaamse gemeente schrijft de naam met een Ö en een Ü, terwijl haar identiteitskaart een O U heeft. (dat sinds 2004) want daarvoor stond op haar identiteitskaart een Ö en een Ü..
Het grappige toen ik en mijn zus geboren werden, hebben ze een nieuwe fout gemaakt in de familienaam van mijn moeder: ze hebben de naam met een Ö en U geschreven !!!
Nu we hebben elk jaar als we op vakantie gaan problemen, alsook bij rijbewijscontroles.
Volgens lijkt het mij wel duidelijk dat er een paar ambtenaars een fout hebben gemaakt. Vanwege mijn beginnende opleiding in de rechten, heb ik een verzoekschrift gestuurd naar de Procureur van Luik. En nu vragen ze alle documenten op... wordt vervolgd...