Moeder neemt geld van zichtrekening dochter

Valenta
Topic Starter

Moeder neemt geld van zichtrekening dochter

#1 , 06 mei 2011 15:04

Na maanden problemen thuis bij mijn moeder (Moeder had al haar geld opgedaan en vond dit mijn fout) heeft deze mijn zichtrekening leeg gehaald. Ze had nog volmachten over mijn rekening. Daarna heeft ze het huis geblokkeerd zodat ik samen met de politie thuis mijn spullen ben moeten gaan halen. Natuurlijk had ik alles niet mee toen en mijn vornaamste en duurste dingen krijg ik nu ni meer mee (heb toen mijn sleutels afgegeven en erna mijn adres laten veranderen bij mijn vader).

Kan ik mijn spullen (waar ik geen aankoopbewijzen ofzo van heb) nog terug krijgen nu ik daar mijn domicile niet meer heb?
+ Kan ik dit geld nog terug krijgen als zij volmacht had over mijn rekening (bij de bank gaat dit al niet, maar misschien via vrederechter of dergelijke)?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2011 16:57

Als je aankoopbewijzen / facturen OP JOUW NAAM hebt van spullen die nog bij je moeder liggen, denk ik dat je daar wel nog recht op hebt en kunt gaan ophalen.

Over het geld op jouw zichtrekening durf ik me niet uitspreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2011 19:08

Hoe oud bent u??
U mag er zeker niet zomaar binnen
Aangetekend in gebreke stellen en dan dagvaarden (eerste zitting als verzoening) bij de vrederechter.
Volmacht wil zeggen geld gebruiken voor het doel waarvoor de volmacht is gegeven ...... maar u zal moeten bewijzen dat dat niet het geval was.
Het hangt van veel factoren af dus een eenduidig antworod is dikwijls niet zo te geven.
U kan best een advocaat nemen

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mei 2011 10:02

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De inboedel van het ouderlijk huis is ‘een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort’.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.).

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot...een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van...de onverdeeldheid vast te stellen. Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen, de ontleding van de titels en papieren, de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel.”(Gerechtelijk Wetboek).

Maan uw moeder aangetekend aan uw eigendom (gedetailleerd op te sommen) vrij te geven binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Deel haar daarin tevens mee dat u bij niet tijdig en afdoende vrijgeven ervan het ouderlijk huis laat verzegelen met boedelbeschrijving,gevolgd door vordering tot verdeling.

Indien u vreest dat uw moeder uw eigendom voordien wegmaakt,dan kan u zonder aanmaning verzegeling en boedelbeschrijving vorderen.

“Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd.”(B.W.).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

fenerus

#5 , 11 mei 2011 23:13

Buitengezet met politie? Was er een vonnis van de Vrederechter? Indien de politie u buitenzet zonder machtiging kan je volgens mij de agenten ook in gebreke stellen,

Terug naar “Andere”