18+ kind loopt weg van huis, ouders dreigen met vredegerecht

denn1svc
Topic Starter

18+ kind loopt weg van huis, ouders dreigen met vredegerecht

#1 , 03 jul 2011 14:05

Mijn vriendin is sinds 1 juli bij mij ingetrokken na dat ze weg gelopen was van huis. Ze is haar verblijfplaats wel gaan melden bij de politie.

Door een aanhoudende ruzie heeft ze de wijze beslissing gemaakt om uit het ouderlijk huis te trekken. Ze is meerderjarig en voltijds student aan een hogeschool.

Haar vader had gedreigd om naar het vredegerecht te stappen om haar 'ongehoord' gedrag. Hetgeen wat zij in hun ogen fout doet is dat ze bij mij blijven slapen is (wij zijn beiden in de 20, meer dan een half jaar samen). Zoals u kan lezen, zijn het extreem conservatieve ouders. Maar goed, over naar de feiten.

De vader heeft een bericht op haar voicemail nagelaten waarop hij zei dat ze naar een familiefeestje zijn en laat zullen terug zijn. Wat valt hier achter te zoeken? Ze hebben 3-4 dagen niets laten weten en nu ineens zo'n vreemd irrelevant bericht. Proberen ze zich in te dekken voor het vredegerecht doordat ze zo kunnen aantonen om contact op te zoeken of wat?

Overigens, wat kan ze eisen van haar ouders? Ik denk aan alimentatie, kindergeld, leefloon (aangezien ze student is)...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2011 14:45

Er is wederzijdse onderhoudsplicht tussen ouder en kind.
In dit geval zij is meerderjarig de ouders hebben niets maar dan ook niets meer te zeggen.
Als zij naar de vrederechter stappen zullen zijn van een zeer koude kermis thuiskomen.
Uw vriendin moet haar adres niet aanpassen zij kan perfect adres bij ouders houden ( gelet student).
Niets weerhoudt haar echter haar adres toch te verplaatsen ( maar dat heeft consequenties ...gezien niet meer wonen mag ze dus ook niet meer binnen zonder toelating van bewoners ((huisvredebreuk)).
Zolang ze studeert zullen de ouders verlicht zijn haat kosten te betalen zelfs deze van haar verblijfplaats... vrederechter kan een bedrag bepalen.
Heb je zelf een inkomen en is het je eigen woonst??
Vriendin kan altijd info bekomen op sociale dienst van hogeschool, via ocmw of studentenorganisatie of JAC of via dit forum :D

denn1svc
Topic Starter

#3 , 03 jul 2011 16:52

De politie zei ong. net hetzelfde, ze kunnen hun dochter enkel afschrijven, dwz haar officiele adres niet meer haar ouders hun adres is.

Ik woon zelf bij mijn ouders, dus hoe zit dat dan met leefloon/alimentatie/kinderbijslag voor haar? Is dit afhankelijk van het inkomen van mijn ouders of hebben zij hier niets mee te maken? Ze is natuurlijk meer dan welkom want mijn ouders kennen de situatie ook door en door, maar er is nu wel een extra mond te voeden, dus hierin begrijp ik hen ook.

Reclame

Franciscus

#4 , 03 jul 2011 20:59

Haar ouders moeten haar onkosten betalen en het kindergeld is voor haar of voor u als u werkt en haar op rekening brengt.
Indien ouders niet willen bijpassen zal de vrederechter een bedrag bepalen ouders zijn verplicht deze kosten te betalen zoals ik reeds heb geschreven

Fore

#5 , 04 jul 2011 14:14

Leefloon voor studenten:
http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... /recht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eylis

#6 , 04 jul 2011 14:25

wat dat rare berichtje beteft over "het llate familiefeestje" daar kan ik maar één mogelijke verklaarbare reden voor bedenken:

- de vader heeft door dat zijn klacht van "ongehoord gedrag" geen juridische grond heeft en probeert iets anders te provokeren.
door zijn berichtje probeert hij bij jullie het idee opkomen dat jullie nu van de kans gebruik kunnen maken om haar spullen snel te komen ophalen.
hij kan jullie dan zogezegd betrappen op vervreemding van goederen.

dus doe dat enkel waar ze bij zijn!

jojan

#7 , 04 jul 2011 15:58

Als zij zelf vertrekt zijn de ouders NIET altijd gehouden haar verblijfskosten te betalen.

"Als meerderjarige ben je wettelijk niet verplicht om thuis te wonen. Daaruit mag je niet afleiden dat je ouder(s) altijd de kosten van je kot moet(en) betalen. Enkel wanneer het afzonderlijk wonen noodzakelijk is omwille van de studies of omwille van familiale redenen, worden de extra woonkosten ten laste gelegd van je ouder(s)."

"Er wordt in de rechtspraak rekening gehouden met de relaties die bestaan tussen ouder(s) en kind. Een totaal gebrek aan respect kan de rechter ertoe doen besluiten dat de onderhoudsplicht van je ouder(s) vervalt."

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... plicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#8 , 04 jul 2011 16:21

jojan,

de ouders moeten inderdeed niet de kosten van een kot betalen,
maar wel de leef-en studie-kosten tout-court (cursussen, medische kosten, inschrijvingsgeld, kleding en transport)
dat zou dus betekenen dat er wél een bepaald bedrag overeengekomen zal worden. Met de kinderbijslag er bij én een studentenjob kan dit wel haalbaar zijn.
Met wat de poster omschrijft, kan ik me indenken dat het meisje ter goeder trouw is, flink studeert, maar dat ze als meerderjarige dus géén volwassen relaite mag hebben van haar ouders. De reactie van de vader doet me ook denken dat het probleem vooral bij hen ligt.
Dat zal de rechter wel snel analyseren
en aldus recht spreken.

denn1svc
Topic Starter

#9 , 04 jul 2011 17:17

Ze is een voorbeeldige studente, in haar hele studieloopbaan van lager tot en met middelbaar heeft ze maar 2 onvoldoendes gehad (!!). En dit gaat dan over dagelijkse testen, geen eindresultaten :)

Om terug te komen op dat bericht van haar vader, de kinderen krijgen zelf GEEN huissleutel. Dus vervreemding van goederen is in dit geval onmogelijk en blijft het bijgevolg nog steeds een zeer vreemd voicemailbericht :-)

En om het nog verder te drijven, mijn vriendin werkt in een kledingwinkel als jobstudent tijdens de maand juli. Gisteren zag haar bazin een man met verrekijker in de winkel kijken. De bazin meldde dit aan mijn vriendin, en op het moment dat zij naar die man keek, verschoot hij en liep weg. Bij het weglopen ging de bazin erachter aan en liet hij zijn verrekijker vallen. Beetje zoekwerk leverde een verkoopprijs van 200 Euro op. Mijn vriendin is dit gaan aangeven bij de politie.

Nu kan je zeggen dat ze spoken ziet en dit enkel in Hollywoodfilms gebeurt, maar haar vader heeft dit al eens gedaan bij haar toenmalige vriend, dus vandaar dat ze de link direct lag met haar thuissituatie.

Ze is de 'perfecte schoondochter', dus geen marginale, want deze verhalen kunnen misschien wel zo'n indruk wekken :)

Het is eerder haar vader dat zo is.

Franciscus

#10 , 05 jul 2011 00:00

lees laatste regels van mijn posting en handel daarnaar ASAP.
Dan weet je wat je te wachten staat.

Terug naar “Andere”