rijbewijs behaald (maar toch niet???)

ester1971
Topic Starter

rijbewijs behaald (maar toch niet???)

#1 , 12 sep 2011 21:36

Mijn vriend woont meer dan een jaar in Belgie en werkt in Nederland.
Hij is daar vrachtwagenchauffeur. Pas geleden kreeg hij van zijn baas aangeboden om zijn rijbewijs E te gaan halen.
Dit is hij gaan doen, en heeft het afgelopen week in 1 keer gehaald.
Einde verhaal zou je zeggen...

Vanmorgen gaat hij met zijn papieren en pasfoto's naar de gemeente om zijn rijbewijs te gaan ophalen.
Wat blijkt, ze zeggen dat het niet geldig is omdat hij in Belgie woont en het rijbewijs in Nederland is behaald.
Hij heeft nog steeds een nederlands rijbewijs, en werkt in Nederland. Betaald ook belasting in Nederland..
Hoe kan het dan zo zijn dat zijn rijbewijs dan niet geldig is??
Niemand heeft ooit iets gezegd dat hij zijn rijbewijs in Belgie had moeten gaan halen. Terwijl zijn werkgever weet dat hij in Belgie woont..

Het heeft €2000,- gekost om dat rijbewijs te halen en niemand weet tot nu toe wat we er aan kunnen doen??
Het kan toch niet zo zijn dat hij nu alles opnieuw moet doen in Belgie?

Is er iemand die ons een goed advies kan geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2011 00:14

Ik vermoed dat hij Nederlander is.
Hij woont reeds meer dan 1 jaar in België ... ingeschreven hoop ik toch.
Wel hij heeft, hoop ik toch, zijn Nederlands rijbewijs laten registreren in België of wijzigen in een Belgisch.
Gezien hij in België woont moet hij normaal examen doen in België.
Cat E is dat u mag rijden met een aanhangwagen??? dus ???
Gezien hij in België woont zal hij personenbelasting in België krijgen gezien zijn inschrijving.
Het is de gemeente van inschrijving die een nieuw rijbewijs uitreikt. De burgemeester hier kan dat niet met een Nederlands attest net zo min dat de nederlandse burgemeester dat kan met een Belgisch attest.

ester1971
Topic Starter

#3 , 13 sep 2011 09:28

Hij werkt in Nederland voor een nederlandse werkgever, via zijn werkgever heeft hij dat rijbewijs mogen halen.
Tot nu toe heeft hij nog een nederlands rijbewijs, als dat verlopen is dan krijgt hij inderdaad een belgisch rijbewijs. Tot nu toe is dat niet het geval.
Wat wij dan ook niet snappen is dat er niemand, de examinateur, de rijschool, noem maar op, ooit dat heeft aangegeven.

In Tjechie kunnen ze gewoon hun rijbewijs halen en in Nederland omzetten , en wij zijn allen in Europa en nu gaat het niet?
Het is echt niet te begrijpen zo...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2011 18:30

Hij hoeft enkel zijn RB te laten registreren in België gezien hij daar woont.
Het afleggen van examens voor een categorie wijziging moet gebeuren in het land waar betrokkene woont ( bij mijn weten) zodoende.
Gezien hij niet in Nederland woont kan er dus ook geen gemeente in Nederland de wijziging uitvoeren.

Terug naar “Andere”