Moeder eist geld van zoon

Miekske
Topic Starter

Moeder eist geld van zoon

#1 , 28 sep 2011 22:50

Over een paar maanden is mijn vriend's vader overleden, waarop zij en mijn vriend achterbleven. Zij is huisvrouw, heeft inmiddels een nieuwe vriend die inwoont en ook rekeningen betaald. Mijn vriend gaat ook gaan werken en is al 21 jaar.

Zijn moeder heeft een jaar weduwgeld gekregen (of hoe het ook noemt), maar dit vervalt na een jaar, omdat zij nog geen 45 jaar is en geen kinderen meer ten laste heeft. Vanaf november krijgt zij iets van rond de €200 leefloon. Zij gaat niet gaan (en wil niet) werken. Beide (moeder en haar vriend) hebben een drankprobleem.

Over een jaar heeft mijn vriend (hij woont thuis) een serieuze lening afgesloten om toen een nieuwe auto te kopen. Dit heeft hij eerst overlegd met zijn ouders en heeft hiervoor toestemming gekregen, plus heeft hij €5000 bijgeleend om aan haar te geven, toen heeft men ook gezegd dat hij niks moest afgeven thuis. Hierop betaalt hij nu maandelijks €500 op af.

Nu eist zij echter, dat hij maandelijks €250 moet afgeven om haar te onderhouden. Hij wil dit niet, aangezien hij ten eerste, bang is dat ze het voor andere dingen, zal ik maar zeggen, te gebruiken en ten tweede met die lening zit. Die hij ook voor haar bijgeleend heeft, waarop hij intresten moet betalen. Zij dreigt en beweert nu, dat ze via een advocaat een deel beslag kan leggen op zijn loon. Kan dit zomaar? Of heet mijn vriend geen 'poot' om op te staan.

Bij voorbaat dank! :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2011 09:16

Staat er iets op papier ivm de lening?

eylis

#3 , 29 sep 2011 09:26

ik ga er van uit dat je vriend loontrekkende is? Betaalt hij dan voor zijn kost en verblijf in de woning van zijn moeder?
als hij dat doet is hij in orde. Zijn moeder kan moeilijk onderhoudsgeld voor haarzelve opeisen.
Maar als loontrekkende is het maar normaal dat hij betaalt voor zijn verblijf.
en als ze samen er niet over eens raken, kan hij ook gewoon alleen gaan wonen.
Maar dat kost nog meer...

Reclame

Miekske
Topic Starter

#4 , 29 sep 2011 12:08

Hij is loontrekkende ja, maar het is het huis van zijn vader en moeder, ze waren getrouwd. Vader is een paar maanden geleden gestorven. Dus erft hij toch een deel van het huis waarop zij vruchtgebruik heeft? Haar vriend heeft zijn adres daar ook al gezet en betaalt nu voor haar.

En Lanox, dat weet ik niet, zou ik eens moeten vragen

roharro

#5 , 29 sep 2011 12:13

Hij is loontrekkende ja, maar het is het huis van zijn vader en moeder, ze waren getrouwd. Vader is een paar maanden geleden gestorven. Dus erft hij toch een deel van het huis waarop zij vruchtgebruik heeft? Haar vriend heeft zijn adres daar ook al gezet en betaalt nu voor haar.

En Lanox, dat weet ik niet, zou ik eens moeten vragen
Hij heeft de helft van het huis maar enkel in blote eigendom. De moeder heeft het volledige vruchtgebruik.
Dus heeft zoon geen enkel recht op gratis wonen en mag de moeder "huur" + tussenkomst in alle andere kosten eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Miekske
Topic Starter

#6 , 29 sep 2011 12:20

Ook mocht hij bewijs hebben van die 5000 euro die hij haar zou gegeven hebben?

roharro

#7 , 29 sep 2011 12:21

Ook mocht hij bewijs hebben van die 5000 euro die hij haar zou gegeven hebben?
Als hij een bewijs heeft dat het om een lening aan haar gaat kan hij dat bedrag terugvorderen.

Franciscus

#8 , 29 sep 2011 12:42

Het is bv de eigenaar die de onroerende voorheffing moet betalen dus de helft van deze kost is zo wie zo voor hem.
Maar zomaar beslag op zijn loon kan natuurlijk niet.
Hij heeft € 5000 aan haar geleend ...staat dat op papier ?
Hij kan altijd een AS naar haar sturen met vermelding van dit bedrag en dat dit vb nu kan beschouwd worden als tussenkomst in de kosten vanaf datum x .
Bedrag hangt dan weer af van wat 'mama' allemaal daar tegenover stelt eten slapen was en plas, welke ruimte ter beschikking.
Wat draagt hij nog verder bij?

roharro

#9 , 29 sep 2011 15:12

Het is bv de eigenaar die de onroerende voorheffing moet betalen dus de helft van deze kost is zo wie zo voor hem.
Maar zomaar beslag op zijn loon kan natuurlijk niet.
Hij heeft € 5000 aan haar geleend ...staat dat op papier ?
Hij kan altijd een AS naar haar sturen met vermelding van dit bedrag en dat dit vb nu kan beschouwd worden als tussenkomst in de kosten vanaf datum x .
Bedrag hangt dan weer af van wat 'mama' allemaal daar tegenover stelt eten slapen was en plas, welke ruimte ter beschikking.
Wat draagt hij nog verder bij?
Het is de vruchtgebruiker die de onroerende voorheffing moet betalen. Blote eigenaars NIET.

Franciscus

#10 , 29 sep 2011 19:28

:oops: oeps waar haal ik het.... juist natuurlijk

Terug naar “Andere”