Bezoekrecht stiefvader

Samav
Topic Starter

Bezoekrecht stiefvader

#1 , 25 mei 2007 13:38

Hallo,

graag had ik volgende zaak aan jullie eens voorgelegd.

Ons dochter,4 jaar,is geboren uit een vorige relatie. Deze relatie liep op de klippen en mijn ex trouwde met een andere man waar ze iets meer dan 2 jaar bijbleef. In september 2006 werd beslist uit elkaar te gaan met een e o t.

Nu,de ex van mijn ex legt een verzoekschrift neer bij de jeugdrb omdat hij een "bijzonder affectieve band " zou hebben met mijn dochter. In eerste instantie dacht ik dat dit verzoekschrift van tafel zou worden geveegd door de jeugdrechter maar die beval een maatschappelijk onderzoek.

Uit dit onderzoek bleek dat mijn dochter wel weet wie die man is,hoe kan het ook anders na 2 jaar samenwonen,maar niet te kennen gaf dat zij nog nood had aan verder contact met die man. Mijn dochter een beetje kennende heeft zij daar idd geen behoefte aan,haar leven gaat gewoon zijn gangetje,ze is gelukkig en praat niet over die stiefvader. Voor mij is het dan ook niet nodig dat de stiefvader nog verder contact heeft met haar. (Ter verduidelijking,ik heb daar geen probleem mee dat zij contact zou hebben met hem,zoals een begroeting op straat ofzo,eens samen ons naar de speeltuin gaan,maar mijn dochter 1 dag per maand opeisen vind ik een stap of twee te ver gaan).

Maar de rechter besliste toch in zijn voordeel en ondanks hij geen enkel voorstel heeft gedaan of enig persoonlijk contact heeft gezocht met ons,dit in tegenstelling tot ons die dit wel hebben gedaan,krijgt meneer nu hoogst waarschijnlijk bezoekrecht van 1 zaterdag per maand. Ik vind dit nogal ver gaan. Toegegeven,hij heeft twee jaar een gezin gevormd met haar,maar nu is de situatie veranderd en moet hij zich,volgens ons,maar neerleggen bij dit.

Nog even ter verduidelijking:mijn ex en ik vormen opnieuw een koppel sinds enkele maanden en ons dochter woont nu samen met haar mama en papa. Ik ben destijds ook naar de jeugdrb moeten stappen omdat de stiefvader ervoor zorgde dat ik een jaar lang geen contact had met ons dochter (!!!).

Ik heb enkele zaken gelezen over de "bijzonder effectieve band" maar kwam geen enkele zaak tegen die de ex-stiefvader bezoekrecht gaf. Wel een grottmoeder,die door de bloedband,6 dagen per jaar haar kleinkind mocht zien.

Wat denken jullie hiervan?

Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 mei 2007 14:12

?Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden.Dat zelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend,indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.?(Burgerlijk Wetboek).

Indien die ?bijzondere affectieve band ? zou ontbreken of het contact niet in het belang van het kind zou zijn,dan kan u TIJDIG hoger beroep aantekenen tegen het vonnis van de Jeugdrechtbank.Wat het kind wenst is echter niet noodzakelijk ?in het belang van het kind?.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 27 mei 2007 22:11

Wat denken jullie hiervan?
Zorg voor een zo goed mogelijke onbekommerde jeugd.
Dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar wie heeft gekozen om met die man een 2 jarige relatie vol te houden van een 4 jarig kind? De mama toch ... niet?

Je vraagd wat ik er van denk... wel tracht in de mate van het mogelijke hier op een hele soepele wijze de band in stand te houden. Ga tijdig in beroep maar laat de zaak naar de rol verwijzen (omdat de contacten toch soepel en flexibel verlopen)

Wacht af hoe het door de maanden heen verder evalueerd. Normaliter dien je ten allertijden te streven dat de zaak toch van die rol gehaald moet worden omdat er dan enkel verliezers zullen zijn

Ik vrees dat een kind van 4 hier een slechte raadgever is en de situatie dus alleen maar knellender voor haar zal maken

RR

Reclame

Terug naar “Andere”