Hallo,
Na het overlijden van vader in juli 2004 is moeder alleen achter gebleven in het rusthuis waar ze momenteel nog steeds verblijft. Mijn broer had alleen volmacht over de gezamelijke rekening van mijn ouders en maakte daar lelijk misbruik van, moeder was de periode dat vader ziek was en bij zijn overlijden niet meer bekwaam haar zaken zelf te regelen en wist dus niet wat mijn broer met hun geld deed... ik was dus op een gegeven moment verplicht dit stop te zetten door een bewindvoering aan te vragen, veel te laat, daar mijn broer indertijd mijn ouders reeds 3 miljoen BEF ontfutseld had door het zielige zoontje te spelen die zijn schulden niet kon afbetalen en het steeds voor mekaar kreeg om zijn schulden door moeder via de gezamelijke rekening laten te betalen met de belofte deze schulden terug te betalen... Toen vader ziek begon te worden en de kosten zwaar werden drong moeder bij mijn broer en schoonzus aan om haar geld terug te krijgen, ze vonden altijd een uitvlucht of kwamen gewoon een tijdje niet opdagen, moeder vroeg me dan ook haar te willen helpen deze zaak opgelost te krijgen... Ze overhandigde me ook alle bewijzen van betalingen van schulden gedaan via haar rekening, na het overlijden van vader heb ik mijn broer ter verantwoording van deze zaken geroepen en kreeg natuurlijk het deksel op mijn neus, plots was ik de dochter die nooit haar neus in deze zaken had moeten steken en uit hun leven bliijven en begon mijn schoonzus met bedrijgingen via email vanop haar werk, beiden hebben ze geprobeerd mij te ontmoedigen om deze zaak op te klaren maar spijtig genoeg had ik alle papieren in handen die bewezen dat zij dus nooit iets terugbetaald hadden van hun schulden. Vandaar die aanstelling van een bewindvoerster die tevens advocaat is. Moeder heeft een lichte vorm van Alzheimer die vastgesteld werd in 1997 en waardoor ze dus momenten van verwarring heeft. De bewindvoerster heeft haar persoonlijk gaan vragen of ze de schulden die haar zoon nog moet terugbetalen wou terugvorderen alsook een deel van de inboedel van het ouderlijk huis die hij zonder ons te kennen ontvreemde uit het ouderlijk huis. Hij heeft ook een huis gekocht juist na het overlijden van vader en nu blijkt dat er de dag voor vader overleed 6000 euro gestort geweest is op de gezamelijke rekening van mijn ouders, ik heb de vraag gesteld aan mijn schoonzus wat dit te betekenen had en kreeg als antwoord dat ik hier niets mee te maken had, ze hadden dus 6000 euro afgehaald van de rekening en dit bleek juist het bedrag te zijn van moeders aandelen... volgens mij om zo hun lening te kunnen bekomen, mijn broer was 58 jaar op het ogenblik van de aankoop!
We hebben bij de notaris onder eed moeten verklaren dat we niets achterhielden toen de successierechten betaald moesten worden, goed wetende dat mijn broer dus nog 3 miljoen BEF moet terugbetalen, de bewindvoerster die dus deze schulden moet terugvorderen van moeder wees mijn broer erop dat hij wel de eed afgelegd had en het hier wel ging over 3 miljoen BEF... De maand daarna kreeg ik een brief van de bewindvoerster dat ze mijn broer tot 15 augustus de tijd gaf om zijn verklaring te herzien en dat we ook ??n dezer dagen papieren moesten gaan tekenen voor de verkoop van het ouderlijk huis.
Mij werd er gezegd dat mijn broer dus niets meer zal erven bij de verkoop van het ouderlijk huis en dat ik zijn deel zou bijkrijgen... Maar hoe gaat dat in zijn werk gaan wat betreft die 3 miljoen, een kei kun je toch het vel niet afdoen zoals het spreekwoord zegt... Mijn broer moet tot zijn 75ste zijn huis afbetalen, wat gaat er gebeuren indien hij niet kan terugbetalen? Moeder is vastberaden door te gaan daar zij ter goeder trouw gehandeld heeft destijd en zijn schulden betaalde in de hoop deze gelden later terug te krijgen.
Ik ben bang dat ik hier nog maar eens het slachtoffer van zal zijn en dit allemaal tevergeefs zal geweest zijn, ik denk dat moeder nooit iets van haar geld of inboedel zal terugzien... Zij voelt zich dan ook schuldig tegenover mij daar ik ook recht heb op een deel van dat geld en de inboedel. Kan iemand mij wat klaarheid brengen zodat ik weet wat ons te wachten staat of wat we nog kunnen doen zolang dat ze nog goed beseft wat er gaande is. Van de bewindvoerster zelf krijgen we niet veel uitleg... afwachten zegt ze, maar dit is nu al 3 jaar bezig en ik zou verder willen met mijn leven zonder al die toestanden die ik tenslotte niet veroorzaakt heb...
Ik moest dit verhaal even van me afschrijven en hoop hier dan ook enige duidelijke uitleg te krijgen van bekwame personen.
Groetjes,
Marthe