aankoop ouderlijke woning

juf
Topic Starter

aankoop ouderlijke woning

#1 , 30 sep 2007 12:21

Ik heb een vraagje,

Graag zouden wij de ouderlijke woning van mijn vriend kopen. Wij zijn niet gehuwd maar wonen samen en hebben een dochtertje. De bedoeling is dat we de woning kopen maar dat de ouders van mijn vriend er in blijven zolang ze willen. Mijn vriend heeft 1 broer. Hij is niet geïnteresseerd in het huis. Hoe zit het met het financiële kantje? Moeten wij de broer'uitkopen'? en is daar een wettelijke bepaling over, over hoeveel er dan gegeven moet worden?Is er een probleem daar we niet getrouwd zijn? Wat als mijn vriend iets overkomt? Heb ik dan nog recht op het huis? En wat verandert er voor de ouders van mijn vriend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 sep 2007 17:42

Aangezien U spreekt van KOPEN, heeft de broer van uw partner er niets mee te maken.
Zijn ouders krijgen geld; dat zal er eventueel nog zijn bij een erfenis en dan gelden de regels van het erfrecht: zonder testament elk kind evenveel en een brok voor de langstlevende.

De koop is speciaal in die zin dat de ouders het vruchtgebruik behouden. Ofwel betaalt U dan in 1 keer, ofwel maakt U er een echte lijfrente van.

Als U elk voor de 1/2 koopt, en U bent niet gehuwd, en U bent tevreden met de erfrechten die uw gemeenschappelijk dochter zou krijgen, dan moet U geen testament maken WAT DAT HUIS betreft (als het het een heel duur huis is, kunt u een tontine gebruiken, enkel dan is dat minder duur dan successierechten). Bij overlijden van één van u zal uw dochter de 1/2 blote eigendom overnemen; het vruchtgebruik blijft bij de grootouder(s).

De constructie die U voor ogen heeft zal u wel geld kosten zonder dat U er iets nuttig voor in de plaats krijgt...
Het is wel zo dat de vruchtgebruiker op gelijk welk moment afstand kan doen van dat vruchtgebruik.

Reclame

Terug naar “Andere”