kinderrechten

Deo volente
Topic Starter

kinderrechten

#1 , 10 nov 2007 10:28

Heeft een kind rechten?
Wordt het beschermd?
Als een kind uit een 1e huwelijk 50.000€ op een boekje krijgt kan het andere kind uit de tweede relatie hetzelfde vragen?
Als een kind uit 1e huwelijk app. gekregen heeft van papa heeft het 2e kind dan dezelfde rechten dit te bekomen?
Persoonlijk wil ik mijn kind een stabiel dak boven haar hoofd geven in het dorp waar ze reeds twee jaar naar school gaat (zelfde school,zelfde buurt, zelfdevriendjes,...) maar mijn huisbaas verkoopt.
Ik kan maar de helft inkopen en heb de andere helft gevraagd (op naam van kind) aan de vader(bouwpromotor). Hij antwoordde dat ze te jong is (4j) om al te krijgen wat hij de andere dochter gegeven heeft. Wij moeten dus buiten.(Hij gaat wel app.blok bouwen tegenover haar schooltje)
Mijn dochter is er het hart van in dat we hier niet zouden kunnen blijven wonen.
Deo Volente

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 nov 2007 10:47

Tijdens zijn leven doet papa met zijn eigen vermogen wat hij wil.Wat hij aan één kind schonk kan een VOORSCHOT op erfenis zijn.Hiertoe dient nu of later de akte onderzocht.

Bij zijn overlijden geldt:“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Met twee kinderen is papa’s beschikbaar deel dus 1/3.Wat hij meer schonk aan het eerste kind,kan het tweede kind daartoe doen inkorten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Deo volente
Topic Starter

#3 , 12 nov 2007 21:06

Geachte J. Demoor,
Vooreerst hartelijk dank voor uw antwoord.
Mijn hooge bewondering voor U omdat U onverstoord belangenloos iedereen met klein en groot probleem te woord staat.
Deo Volente
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.(Albert Einstein)

Reclame

Terug naar “Andere”