Ongewilde domiciliewijzing

PatrickVDB
Topic Starter

Ongewilde domiciliewijzing

#1 , 04 mar 2014 09:00

Hallo,

Ik woon sinds september vorig jaar samen met m'n vriendin in een appartement in een gebouw dat eigendom is van haar vader. Ik betaal huurgeld, maar was daar net zoals m'n vriendin niet gedomicilieerd. Zij staat ingeschreven bij haar ouders en ik bij de mijne.

Ik heb tot oktober vorig jaar gewerkt met een contract van bepaalde duur. Dit contract is afgelopen, ik ben daarna anderhalve maand werkloos geweest en ben sinds midden december opnieuw aan de slag bij een ander bedrijf.

Voor die anderhalve maand werkloosheid heb ik een uitkeuring aangevraagd via de HVW. Deze is tot op heden nog niet uitbetaald geweest.

Vorige week donderdag kwam de wijkagent echter langs om mijn domicilie aan te passen. Vreemd, omdat noch ik noch mijn ouders, schoonouders of vriendin een aanvraag hebben ingediend om mijn domicilie aan te passen! De wijkagent verklaarde dat ze bij de politie een aanvraag hadden binnengekregen via internet, maar meer kon ze me ook niet vertellen. Op haar document stond tevens uitdrukkelijk vermeld: "Gelieve na te gaan of X (mijn vriendin) daar ook verblijft en of zij nog studeert. Zo niet, moet zij ook ingeschreven worden op dat adres!"

Ik heb bij mijn inschrijving bij de RVA mijn domicilie én mijn feitelijk verblijfplaats moeten opgeven, net zoals ik samenwoon met mijn vriendin. Ik heb toen gekozen om haar als niet ten laste te beschouwen. Mijn feitelijk adres en mijn domicilie liggen in dezelfde gemeente.

Kan het zijn dat de RVA je verplicht je domicilie aan te passen ter uitbetaling van een werkloosheidsuitkering? Kunnen ze dit zo maar vragen aan mijn vriendin? Enig idee wie of wat dit nog kan zijn?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 mar 2014 09:11

RVA kan dit niet verplichten, maar kan wel het vermoeden van domiciliefraude doorgeven aan de politie, die dit dan zullen onderzoeken. De plaats waar u feitelijk verblijft is ook de plaats waar uw domicilie moet staan, elke andere situatie valt onder domiciliefraude.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 44&t=41958" onclick="window.open(this.href);return false;

Lightning

#3 , 04 mar 2014 09:12

U bent sowieso verplicht uw domicilie te vestigen op de plaats waar u woont.
Domiciliefraude is strafbaar.

Reclame

PatrickVDB
Topic Starter

#4 , 04 mar 2014 09:19

Ik wist niet dat ik verplicht was dit te wijzigen, maar heb dit om andere administratieve redenen dan toch gedaan toen de wijkagent langskwam.

Kan de RVA deze aanvraag hebben ingediend aan de politie?

Terug naar “Andere”