Onderhoudsplicht en eigendom!

Dogen
Topic Starter

Re: Onderhoudsplicht en eigendom!

#16 , 22 mar 2014 19:31

Deze dateert van 2010!

http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... opname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rubriek 8!

Wettelijk of feitelijk samenwonenden zijn juridisch niet onderhoudsplichtig tegenover de ouders van de
partner.

En zelfs gehuwde partners:
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... ichtig.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 22 mar 2014 20:02

Deze dateert van 2010!

http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... opname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rubriek 8!

Wettelijk of feitelijk samenwonenden zijn juridisch niet onderhoudsplichtig tegenover de ouders van de
partner.

En zelfs gehuwde partners:
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... ichtig.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekst is

Die tekst is me wel bekend maar klopt echt niet hoor want de wijziging van de erfeniswet van 2007 (waaruit dit voortvloeit) is niet tenietgedaan.

Ze stellen trouwens zelf vast dat hun inzichten niet toegepast worden door de OCMW's......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dogen
Topic Starter

#18 , 22 mar 2014 20:04

En dan louter volgens de wet:

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Een wettelijk samenwonende vriend(in) is geen schoonzoon(dochter) en dus GEEN levensonderhoud verschuldigd aan de ouders van zijn/haar vriend(in),tenzij bij toepassing van art.1477,§6 B.W.,wat hier niet het geval is.

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...Art.100bis.§ 1. De Koning kan regels en voorwaarden vaststellen betreffende :...c) het verhaal op ...de onderhoudsplichtigen...zoals bepaald in artikel 98, §§ 2...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

“Art.14§ 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van dit besluit en in § 3 van dit artikel kan geen verhaal worden uitgeoefend tegen de onderhoudsplichtige als ZIJN netto belastbaar inkomen van het voorlaatste kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin over de uitoefening wordt beslist, het bedrag van +/-22,000 verhoogd met +/-3000 EUR voor elke persoon ten laste, niet overschrijdt...”(9 MEI 1984. _ Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 100bis, § 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.).

Dus het netto belastbaar inkomen van de onderhoudsplichtige...dus met het netto belastbaar inkomen van zijn wettelijk samenwonende wordt GEEN rekening gehouden.

Reclame

Dogen
Topic Starter

#19 , 22 mar 2014 20:12

Die tekst is me wel bekend maar klopt echt niet hoor want de wijziging van de erfeniswet van 2007 (waaruit dit voortvloeit) is niet tenietgedaan.
De erfeniswet heeft NIETS te maken met de onderhoudsplicht.
Ze stellen trouwens zelf vast dat hun inzichten niet toegepast worden door de OCMW's......
..met alle gevolgen vandien: Het OCMW dat zich baseert op het inkomen van de onderhoudsplichtige en zijn echtgenoot loopt dus het
risico teruggefloten te worden door de rechter.

roharro

#20 , 22 mar 2014 20:25

Ik wens u veel geluk!!!!!

Aan de uitleg waarom en hoe het gewijzigde erfenisrecht inhaakt op deze materie ga ik maar niet beginnen.......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dogen
Topic Starter

#21 , 22 mar 2014 20:36

DIt is een wet als er één van de samenwonenden overleden is!..Heeft dus niets met mijn situatie te maken(mijn partner is nog steeds in leven)

Je haalt het zelf aan in deze rubriek:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 25&t=37899" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn inderdaad OCMW's die soms in dergelijke gevallen rusthuiskosten, waarvoor ze zijn tussenbeide gekomen, (gedeeltelijk) terugvorderen.
De reden die ze daarvoor hanteren is dat die langslevende partner een voordeel (vruchtgebruik) heeft verkregen uit het wettelijk samenwonen.
Het is geen kwestie van "veel geluk"..maar van wetgeving..dus nogmaals speciaal voor jou:

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Een wettelijk samenwonende vriend(in) is geen schoonzoon(dochter) en dus GEEN levensonderhoud verschuldigd aan de ouders van zijn/haar vriend(in),tenzij bij toepassing van art.1477,§6 B.W.,wat hier niet het geval is.

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...Art.100bis.§ 1. De Koning kan regels en voorwaarden vaststellen betreffende :...c) het verhaal op ...de onderhoudsplichtigen...zoals bepaald in artikel 98, §§ 2...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

“Art.14§ 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van dit besluit en in § 3 van dit artikel kan geen verhaal worden uitgeoefend tegen de onderhoudsplichtige als ZIJN netto belastbaar inkomen van het voorlaatste kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin over de uitoefening wordt beslist, het bedrag van +/-22,000 verhoogd met +/-3000 EUR voor elke persoon ten laste, niet overschrijdt...”(9 MEI 1984. _ Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 100bis, § 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.).

Dus het netto belastbaar inkomen van de onderhoudsplichtige...dus met het netto belastbaar inkomen van zijn wettelijk samenwonende wordt GEEN rekening gehouden.

Een advocaat die niet "up-to-date" is..zal niet langer meer advocaat zijn ..me dunkt.
Maar wees gerust ...mijn advocaat is niet de eerste de beste..en is ZEKER UP TO DATE :)

wanton

#22 , 22 mar 2014 20:46

[

De wet van 28 maart 2007. Daarin wordt de (beperkte) vererving van de gezinswoning aan de partner - het vruchtgebruik - van wettelijk samenwonenden geregeld. Tevens wordt de mogelijkheid geboden - net als bij gehuwden - dat de wetteliujke reserve van de ouders wordt uitgeschakeld via testament.
Als een soort compensatie wordt in die wet bepaald dat de partner onderhoudsplictig is to. de schoonouders.
Uit ervaring weet ik dat steeds het gezamenlijke inkomen , zoals op het aanslagbiljet staat, in aanmerking genomen wordt , bij gehuwden én wettelijk samenwonenden. En weet dat dat uiteindelijk goedkoper kan uitkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dogen
Topic Starter

#23 , 22 mar 2014 21:05

[

De wet van 28 maart 2007. Daarin wordt de (beperkte) vererving van de gezinswoning aan de partner - het vruchtgebruik - van wettelijk samenwonenden geregeld. Tevens wordt de mogelijkheid geboden - net als bij gehuwden - dat de wetteliujke reserve van de ouders wordt uitgeschakeld via testament.
Als een soort compensatie wordt in die wet bepaald dat de partner onderhoudsplictig is to. de schoonouders.
Uit ervaring weet ik dat steeds het gezamenlijke inkomen , zoals op het aanslagbiljet staat, in aanmerking genomen wordt , bij gehuwden én wettelijk samenwonenden. En weet dat dat uiteindelijk goedkoper kan uitkomen.
Bij gehuwden ...JA..maar niet bij samenwonenden.

DEZE WET IS NOG NIET VERANDERD EN NOG STEEDS GELDENDE:

Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dogen
Topic Starter

#24 , 22 mar 2014 21:25

Onderhoudsplicht

Als het OCMW tussenkomt in de verblijfs- en medische kosten van iemand die in een woonzorgcentrum verblijft, worden de kosten teruggevorderd van onderhoudsplichtige kinderen.

Voor wie + voorwaarden
Het OCMW vordert terug van onderhoudsplichtige kinderen in de eerste graad, van zodra zij over een minimuminkomen beschikken.
Bij gehuwde kinderen wordt de onderhoudsplicht op beide partners toegepast.
Bij samenwonende kinderen is de onderhoudsplicht enkel op het kind zelf van toepassing.

Er zijn afwijkingen mogelijk om billijkheidsredenen (vb. zwaar verstoorde familiale relaties). Deze redenen staan nergens beschreven, maar worden per situatie bekeken en voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

http://www.evergem.be/product.aspx?id=9212" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.evergem.be/product.aspx?id=9212" onclick="window.open(this.href);return false;

Dogen
Topic Starter

#25 , 22 mar 2014 21:38

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=7289" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatse quote..iemand die weet hoe de wetgeving is!

meesje

#26 , 22 mar 2014 21:49

Mijn dochter is directeur van een groep van woonzorgcentra. Zij zegt me dat het inderdaad klopt dat sedert enkele jaren de meeste OCMW's zowel bij gehuwden als bij wettelijk samenwonenden (meestal) naar het gezamenlijke inkomen kijken voor het eventueel vaststellen van een onderhoudsbijdrage bij opname in een rusthuis.
Het is wel zo dat OCMW's niet verplicht zijn dat te doen. Sommige OCMW's vragen zelfs nooit een tussenkomst van de kinderen, onafgezien of ze gehuwd of wettelijk samenwonend zijn. Het heeft bijgevolg geen enkele zin om bepaalde OCMW's te citeren om te bewijzen wat wettelijk mogelijk is of verboden. Lokale verschillen zijn immers mogelijk.

Juridisch blijkt het alleszins correct te zijn dat ook de gezamenlijke inkomsten van de wettelijk samenwonenden op dezelfde wijze als maatstaf worden genomen, zoals bij gehuwden.
Mijn dochter heeft weet van verschillende gevallen waar die regel wordt toegepast (ook na bezwaarprocedures allerhande). Indien beide partners een ouder (of twee ouders) in een rusthuis verblijven is het een voordeel dat het gezamenlijk inkomen als norm wordt gebruikt aangezien de twee (of meer) onderhoudsuitkeringen dan worden samengeteld om de maximum onderhoudsbijdrage (plafonnering)te berekenen.
Waar een weg is is een wil.

Dogen
Topic Starter

#27 , 22 mar 2014 22:23

DEZE WET IS NOG NIET VERANDERD EN NOG STEEDS GELDENDE:

Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Een OCMW is tot niets verplicht maar meestal verplichten ze wel!
Maar een OCMW kan zich niet boven de wet stellen.

Uw dochter mag dan wel in een zorgcentrum werken, zij is daarom nog geen advocate of juridisch persoon!
Die persoon zegt dit...de andere dat.
Ik toon hier een artikel aan uit het wetboek die aanhaalt dat een samenwonende partner niet belast kan worden tot onderhoudsgeld van zijn/haar schoonouders.

Niemand die hier tot op dit moment heeft geantwoord kan het tegendeel bewijzen.

En hoe zou het nu een voordeel zijn als je afgerekend wordt op een gezamenlijk belastbaar inkomen van bvb 50000 euro ipv een individueel inkomen van Bvb 24000 euro?

meesje

#28 , 23 mar 2014 00:04

En hoe zou het nu een voordeel zijn als je afgerekend wordt op een gezamenlijk belastbaar inkomen van bvb 50000 euro ipv een individueel inkomen van Bvb 24000 euro?

Omdat in dat geval het bedrag in de schaal (=officiële schaal die onderhoudsbijdrage bepaalt) ook het maximum is voor alle in rusthuis opgenomen ouders samen. Een aparte aanrekening (per partner) leidt er daarentegen toe dat het maximumbedrag voor elke partner apart zou gelden (dus tweemaal).
Waar een weg is is een wil.

wanton

#29 , 23 mar 2014 20:15

Beste vriend dogen ,

zo'n toon zijn we niet gewoon op dit forum!
Ik hoop dat het betrokken OCMW akkoord gaat om niet terug te vorderen bij u én uw partner, op basis van billijkheidsredenen. En daar beslist dat OCMW zélf over.

Succes!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”