vruchtgebruik onder feitelijk samenwonenden

caroline1234
Topic Starter

vruchtgebruik onder feitelijk samenwonenden

#1 , 09 apr 2014 15:25

Mijn vriend en ik wonen feitelijk samen. Mijn vriend is gepensioneerd en heeft 2 kinderen.
Ik krijg een overlevingspensioen, werk nog parttime en heb geen kinderen.
Wij hebben elk een eigen huis en we wonen in het mijne. Dat van mijn vriend wordt momenteel verhuurd.

Nu zouden we graag naar de notaris gaan om elkaar toch een beetje proberen veilig te stellen bij sterfte maar kreeg toch graag al wat inlichtingen:

kan je vruchtgebruik geven aan elkaar als " feitelijk samenwonenden"?
Wat met de belastingen dan? Successierechten?
Verlies ik dan mijn recht overlevingspensioen ? ( is toch inkomsten)
Kunnen zijn kinderen daar tegenop komen?
Is er een andere manier om elkaar veilig te stellen?

Ik heb ook al geld in zijn huis gestoken maar als P sterft dan krijgen zijn kinderen het huis maar ik niets.
Mss beter om dit te beschrijven? Moeten we daar dan de facturen van aantonen?
Dit komt nl van onze gemeenschappelijke rekenig.

Vriendelijk bedankt voor eventuele antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 apr 2014 18:57

Je kan mekaar vruchtgebruik geven. Maar gezien de situatie is dat van toepassing enkel van u naar hem toe , want jullie wonen in uw huis. Dat is de gezinswoning.Jij kan altijd in uw huis blijven wonen, zonder dat zijn kinderne daar iets kunnen aan doen. Misschien wettelijk gaan samenwonen. Dan erft de partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. En er moeten geen successierechten betaald worden. Als feitelijk samenwonenden moet er een testament gemaakt worden. Er wijzigt niets aan de belastingen. Voor uw pensioen zijn er enkel aanpassingen als jullie zouden trouwen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caroline1234
Topic Starter

#3 , 10 apr 2014 06:55

Kan P.( mijn vriend) bv via notaris laten vast leggen dat , na zijn dood, de verhuur van zijn huis voor mijn rekening komt zolang ik leef?
En krijg ik dan geen problemen met mijn overlevingspensioen? µ

Reclame

KimSe

#4 , 10 apr 2014 09:53

Op uw eerste vraag:
Ja, hij kan dit doen, maar enkel via testament en dan nog alleen voor zover het vruchtgebruik het beschikbaar deel van zijn nalatenschap niet overtreft.
Indien het vruchtgebruik wel hoger is dan het beschikbaar deel kunnen zijn kinderen inkorting vragen.

caroline1234
Topic Starter

#5 , 10 apr 2014 21:14

Kan ik het geld dat ook in zijn huis stak ( via de gezamelijke rekening) dan terug vragen onder de vorm van een lening of zo? anders moet ik nog eens successierechten op betalen, denk ik?

wanton

#6 , 10 apr 2014 22:34

U kan dit terugvragen, natuurlijk voor de helft. Dit is zonder successierechten , want het betreft een schuld van e nalatenschap aan u. Het is geen vererving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”