Rechtsgeldigheid schuldbekentenis

hrorije
Topic Starter

Rechtsgeldigheid schuldbekentenis

#1 , 20 feb 2008 13:25

Mijn ex-vrouw, waarvan ik sinds 2000 gescheiden ben, stuurde mij een aangetekende brief waarin een kopie van een door mijzelf opgestelde schuldbekentenis uit 1992 aan haar (inmiddels overleden) ouders. Mijn ex vrouw en ik hadden dat toen geleend van hun. Zij claimt nu dat ik dat geld aan haar moet betalen, terwijl ik dat toendertijd allang aan haar ouders terugbetaald heb. Alleen ik heb daar geen bewijs meer van. Mijn vraag is: is dit nog rechtsgeldig.
En kan zij nog aanspraak maken via de rechter op dit geld????
Kunt u mij advies geven?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2008 16:47

Op 27 juli 2008 is de vordering verjaard als zij niet voor die datum tot dagvaarding overgaat en als er geen daden van stuiting (bijvoorbeeld erkennning van de schuld) geweest zijn.

Als uw ouder overleden zijn kan zij als erfgenaam terugvorderen. Dan geldt: wie beweert bevrijd te zijn van zijn verbintenissen moet dit bewijzen. U moet dan bewijzen betaald te hebben.

Als de schuld niet hoofdelijk werd aangegaan bent u maar gehouden tot de helft.

scorpioen

Bart
Beheerder

#3 , 20 feb 2008 16:56

Scorpioen, vanwaar haal je die concrete datum ? Ik zie nergens een startpunt in de vraag.

Dank.
Bart

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2008 17:28

De nieuwe verjaringswet is in werking getreden op 27 juli 1998. Dan begint dus de tienjarige verjaring te lopen voor de zaken die toen nog niet verjaard waren en onder de algemene verjaringsregel van toen dertig jaar vielen.

Op 27/07/2008 zullen dus veel vorderingen verjaren.

scorpioen

hrorije
Topic Starter

#5 , 21 feb 2008 08:56

Geldt dat ook voor Nederland???? Ik kom namelijk uit Nederland.

Bart
Beheerder

#6 , 21 feb 2008 09:46

Best eens navragen op het forum van onze Nederlandse collega's

Terug naar “Andere”