moeder weigerd de vader zijn kind te zien

bonecutter
Topic Starter

moeder weigerd de vader zijn kind te zien

#1 , 24 feb 2015 18:04

Beste,

Ik hoop wat meer informatie te verstrekken via deze weg. Gezien ik zo goed als ten einde raad ben en wil weten of ik recht in mijn schoenen zal staan indien het voor de rechtbank zal komen.

Het verhaal gaat als volgt...

Vorig jaar had ik mijn ex vriendin voor de keuze gezet om te kiezen tussen de persoon met wie ze nu samen is en waar ik de ''vriendschap'' in de weg stond en mij, op dat moment was ze 6m zwanger van (hopelijk) mijn kind.
We waren onderling overeen gekomen dat het kind onze beide achternamen zou dragen en ik zou voor de helft mee instaan voor de kosten, alsook het bezoekrecht en de allimentatie waren op deze manier overeengekomen. ze zou me ook op de hoogte brengen wanneer het zover was maar dit heb ik via iemand anders vernomen 2 dagen na de geboorte.

Maar ik zit bij schuldbemiddeling, daar hebben ze mij gezegd dat ik de erkenning van vaderschap en de overeenkomst die getekend was door mij en haar moest binnenbrengen zodat ze een budget opzij konden zetten om de helft van de kosten + allimentatie te kunnen betalen zonder dat de afbetalingsplannen in gedrang kwamen!!
Dus ik breng haar hiervan op de hoogte waarop ze de erkenning niet in orde wil brengen alvorens de overeenkomst ondertekend was. Op aanraden van mijn advocaat en de advocaat van schuldbemiddeling moest eerst de erkenning in orde zijn voor de overeenkomst Dus sindsdien was het ''om zeep''.

Toen hij geboren was heb ik hem ook altijd bij haar thuis moeten gaan zien/bezoeken gezien ze zelfs niet 2 minuten wou wandelen zodat ik hem op een neutrale plaats even bij mij kon hebben zonder dat ik mezelf ongemakkelijk zou voelen. In december vroeg ze 2 om 2 maanden allimentatie en de helft van de medische kosten tot dan te te betalen gezien ik dit nog niet had gedaan, maar ik was nog niet erkent als vader en de overeenkomst was nog niet getekend!
Ik vroeg dit aan schuldbemiddeling maar zei moesten eerst de erkenning en overeenkomst hebben alvorens er ook maar iets werd betaald en het zou ook niet direct gaan gezien er geen budget voor opzij was gezet. Dus ik laat dit aan haar weten en ze beschuldigd mij ervan dat ik de verantwoordelijkheid niet wil oppakken en dat ik hem niet meer mag zien. Ik was toen met mijn ouders overeengekomen dat ze die 2 maanden allimentatie zouden voorschieten en ze dit achteraf zouden terugkrijgen via schuldbemiddeling.

Dus zo gezegd en gedaan het bedrag word overgeschreven daarna heb ik mijn kind nog 1x gezien en sindsdien weigerd ze me elk contact met hem. Ondertussen is wel de erkenning in orde maar weigerd ze de overeenkomst in orde te brengen.. (in mijn ogen een spel zonder einde..)

Ik hoop dat het wat verstaanbaar is en dat iemand me ietwat kan voorthelpen.

bij voorbaat dank
Alex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2015 18:48

U bent dus officieel de vader dus kan u naar de jeugdrechtbank stappen om co-ouderschap af te dwingen niet meer maar ook niets minder.
Onderlinge overeenkomsten zijn perfect als partijen overeenkomen als partijen niet overeenkomen zal het (familierechtbank) jeugdrechtbank worden.
U kan op dit ogenblik weinig eisen gezien geen vonnis...

U kan starten met uw advocaat een brief te laten schrijven waarop deze wijst op feit dat u de wettelijke vader bent en dat het weigeren van omgangsrecht of beter het weghouden van een van de ouders wel eens een strafbaar feit zou kunnen zijn.

haal eventjes een posting van j.demoor aan

“Art. 372. Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.431. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro of met een van die straffen alleen worden gestraft zij aan wie een minderjarige beneden de leeftijd van twaalf jaar is toevertrouwd en hem niet afgeven aan de personen die het recht hebben hem op te eisen...”(Strafwetboek).

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

U kan dus klacht neerleggen bij de politie ten laste van de moeder, maar als het kind effectief door u erkend is n ook op uw naam als vader is ingeschreven.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(Sv.)

”Art.5bis...§1/1. De persoon die een klacht indient bij de politiediensten, zal systematisch worden geïnformeerd over de mogelijkheid om de hoedanigheid van benadeelde persoon te verkrijgen en de daarbij behorende rechten...§ 2. De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat. De verklaring bevat :... De verklaring, waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd, wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie, op het politiesecretariaat, bij de politieambtenaar die het proces-verbaal opstelt of wordt per aangetekende brief aan het secretariaat van het openbaar ministerie toegezonden...§ 3. De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan, het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoek- en vonnisgerecht. Hij heeft het recht te verzoeken om inzage van het dossier te nemen en er een afschrift van te verkrijgen.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek van Strafvordering=V.T.Sv.)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken, kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

bonecutter
Topic Starter

#3 , 24 feb 2015 19:57

Ik ben erkend als vader. Die papieren heb ik ook ondertussen al aangekregen van het gemeentehuis.

Dus als ik nu naar de politie ga met het bewijs van erkenning en klacht tegen haar indien omdat ze mijn omgangsrecht weigerd
zonder dat er een vonnis is uitsgesproken. Dan word ik hiervoor toch niet voor benadeeld? (Ik ben een echte leek tussen al die jurische jargons..)

Morgen zal ik naar mijn advocaat bellen om het omgangsrecht af te dwingen voor de rechtbank en proberen de overeenkomst die als laatste was opgesteld als bindend te laten verklaren of proberen toch door de rechter.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2015 23:31

Gezien er geen vonnis is gaat de politie op basis van geen vonnis dus geen omgangsrecht GEEN PV opstellen. Inprincipe gaan ze enkel een melding maken van uw vraag.
Praat eerst met uw advocaat ... u zal eerst moeten bewijzen dat u een aantal eisen hebt nl omgangsrecht of beter co-ouderschap zowel qua verblijf als qua gezag het tweede hebt u zo wie zo.
Best is eerst met uw advocaat af te spreken wat en hoe u de zaak kan opstarten... want elke actie heeft gevolgen weet wat u wil in verband met jullie kind en neem dan de correcte actie voor wat u wil.
art 431 heeft nl verstrekkende gevolgen.

Terug naar “Andere”