bezoekrecht vader

Nieuwsgierig snuitje
Topic Starter

bezoekrecht vader

#1 , 03 mar 2015 09:10

Goeiemorgend,

hopelijk kan iemand me hier even mee helpen.

Mijn man heeft een dochtertje van bijna 3, hij heeft nooit een echte relatie onderhouden met de mama in kwestie.
Maar zoals het leven soms gaat werd ze onverwacht zwanger... In het begin werd er vanuit gegaan dat het van mijn man was, daarna dacht ze van haar ex en werd mijn man op een zijspoor gezet.
Na 1.5j komt die man met het nieuws dat het toch van mijn man zou zijn.. Het daaropvolgende jaar wil de mama dan een dna-test en mijn man weigert dit aangezien de behandeling ervoor.
Wanneer mijn man zich bedenkt (op 2.5j kindje) gebeurt er een dna-test (gemoedstest) vanuit Nederland, waaruit blijkt dat het kind toch van mijn man is. Deze wil graag de band aanhalen en we slagen er in met beide partijen een start te maken om die band te versterken, mits de moeder er overal bij mag zijn... Dit doen we nu al een half jaar, zo goed als wekelijks... Maar ooit moest de stap komen om haar even alleen ergens mee naartoe te nemen. Dit wordt ondanks zeer veel voorstellen constant geweigerd door de moeder... Er loopt ook al een gerechtelijk proces tussen de moeder en erkende (maar niet biologische) vader om de erkenning teniet te verklaren... Mijn man wil haar heel graag erkennen, maar dit kan wss niet door het lopende proces?
Aangezien de discussies de laatste momenten hoog oplaaien, dreiging om het vrijwillige bezoek te stoppen, wil mijn man zich natuurlijk veilig stellen om zijn kind niet nog eens te verliezen...Weet er iemand hoe we dit het best aanpakken? of heeft iemand er al ervaring mee?

mvg en dank nieuwschierig snuitje :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 03 mar 2015 11:33

Momenteel is uw man juridisch een vreemde voor zijn kind. Hij is de vader niet.
Eerst moet hij er dus voor zorgen dat hij erkend wordt als vader.
Dit kan hij opstarten gelijktijdig met de procedure die de andere man heeft lopen om de erkenning teniet te doen.

Zodra hij de wettelijek vader is, heeft hij alle rechten en plichten van eender welke andere ouder én, niet onbelangrijk, dezelfde rechten en plichten als de moeder.
Het feit dat hij zijn kind geruime tijd niet gezien heeft, zal hem niet minder een vader maken voor de wet.

Wat belangrijk is, is dat er momenteel, zelfs al voor de erkenning er is, contact is tussen vader en kind en je dus al (misschien voorzichtig) kan spreken van een band.
Moest de moeder moeilijk doen over de erkenning of over de verblijfsregeling na de erkenning, is dat zeker een element in jullie voordeel.

Maar momenteel kan je dus niéts doen. Het is dus nog even slikken wat de mama zegt en afwachten tot de erkenning rond is, vooraleer je man zijn rechten als vader kan afdwingen.

Nieuwsgierig snuitje
Topic Starter

#3 , 03 mar 2015 11:48

Duma; we hebben al een omgang van 6 maanden 1:week, maar is maar telkens een paar uren, we hebben ook schriftelijke gesprekken op social media dat we zelfs financiëel willen helpen, mits wat onderling papierwerk natuurlijk... alle voorstellen die afgewezen worden enz... Zelf heb ik co-ouderschap van mijn dochter en dat gaat al jaren perfect zonder gerechtelijke stappen, dus deze wereld is me onbekend (met de nieuwe wet) al heb ik wel in de molen gedraaid als kind in een vechtscheiding... We hebben echter zo lang mogelijk geprobeerd om niet juridisch te gaan, aangezien het altijd een impact heeft op kind en gezin.

Weet je toevallig of we de privégesprekken op social media mogen gebruiken? We hebben ook kleding gekocht en al de bewijsjes beginnen we nu bij te houden om aan te tonen dat we wel degelijk het beste met haar voor hebben...
Is het dan het beste om via het vredegerecht te gaan? of beter een andere instantie? Want willen zo min mogelijk rompslomp voor het kind in kwestie en voor onze eigen kinderen...

dank u :)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2015 12:56

Moeder en kind wonen in Nederland. Nationaliteit Nederlandse ook voor kind en wettige vader?

duma

#5 , 03 mar 2015 12:59

Je kan pas iets ondernemen als de vader erkend is.
Als je dan onderling overeen komt, is dat uiteraard het beste voor iedereen. Je kan dan nog steeds je onderling akkoord laten homologeren door de rechtbank. Kwestie van zeker te zijn, want een onderlinge regeling is niet juridisch afdwingbaar en als iemand zich niet meer aan die regeling houdt, kan je daar dus ook niets tegen doen buiten dan alsnog naar de rechtbank stappen. Des te beter dat jij en je ex het zo wel kunnen, maar spijtig genoeg is dat zeker niet iedereen gegeven.

Je kan en mag alles gebruiken als bewijs, de vraag is maar wat de rechter als relevant zal zien. Ik zou nooit gesprekken gebruiken, maar eerder het idee erachter. (bv: argumenteren dat je voor alimentatie reeds een regeling hebt proberen te treffen, maar dat tegenpartij dit niet wou).
Weet ook dat voor de rechtbank plichten en rechten helemaal apart staan. Ga dus niet zelf het verband leggen tussen het betalen van alimentatie en het zien van je kind. Zodra hij de (wettelijke) vader is, is hij verplichtb ij te dragen, wat dan ook de verblijfsregeling met zijn kind is. Alimentatie is geen kijkrecht, zoals soms gezegd. Op deze moment is er trouwens geheel geen verplichting om bij te dragen, want het is niet zijn (wettelijk) kind en het kind hééft een vader. Mooi van jullie om het voor te stellen, maar het zou geen alimentatie zijn en je zou het dus ook niet kunnen inbrengen in je belastingen.

De bevoegde rechtbank is de familierechtbank die altijd als eerste pas bemiddeling zal kiezen: Je man en zijn ex samen met een onafhankelijke derde om te zien wat er onderling kan afgesproken worden, of er een regeling is waar beide partijen mee akkoord gaan, ... Lukt dat, dan kan die regeling door de familierechter uitgesproken worden. Lukt dat niet, dan zal de familirechter zelf vonnissen, rekening houdend met beide eisen en beide argumentaties.

Weet dat er veel vertragingsmanoeuvres zijn eens een rechtszaak bezig is, waaronder bemiddeling, maar ook sociaal onderzoek e.d. Daarom raad ik meeste mensen aan, van zodra het kan (erkenning!), in bemiddeling te gaan. Als je dat doet met een erkend bemiddelaar, zal de familierechter dat niet nog eens uitspreken. Als er iets komt: goed. Als er niets uitkomt: tijd gewonnen als je echt met een vervelende ex zit. Wij hebben dat ook gedaan tijdens de juridische vakantie en toen de zaak dan in september van start ging, moest dat pad al niet meer bewandeld worden. (Let: dat kan enkele maanden duren)

Nieuwsgierig snuitje
Topic Starter

#6 , 03 mar 2015 13:08

Moeder en kind wonen in Nederland. Nationaliteit Nederlandse ook voor kind en wettige vader?
neen, dit alles speelt zich in belgië af ;)

Nieuwsgierig snuitje
Topic Starter

#7 , 03 mar 2015 13:11

ok Duma, dank u voor je tijd..
Ik ga dit alles aan mijn man laten lezen en dan kan hij beslissen wat hij het liefste wil.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mar 2015 14:46

Ok dus alles zoals Duma heeft geschreven.
De DNA test zal zo wie zo moeten bevolen worden door de rechtbank ...een privé afgenomen DNA test is niet geldig.
De nu wettige vader zal dan ook door de rechtbank eerst moeten ongedaan gemaakt worden.

Terug naar “Andere”