Na 4jaar dagvaardiging erkennen kind

Defense
Topic Starter

Na 4jaar dagvaardiging erkennen kind

#1 , 25 aug 2015 00:39

hey,mijn man heeft 5jaar geleden een one night stand gehad.zij had toen een relatie,na 2.5jaar liet ze hem weten dat ze dacht dat het kind van hem was,maar verder niets.nu in mei krijgen we een dagvaardiging voor het erkennen van vaderschap.dus er word morgen een dna test gedaan opgelegd door de onderzoeksrechter.nu heb ik fotos gezien van de kleine en hij is denk ik wel van hem.ze wil dat hij hem erkent indien de test positief is maar wil niet dat er enig contact is met de kleine????!!!!!waarom doet ze dit dan?de advocaat is van overtuigd dat ze dit doet om allimentatie te eisen,kan dit dan zomaar met terugwerkende kracht?ze moet toch beseffen dat ze dan de deur openzet voor een omgangsregeling.waarom wachten tot het ventje 4 jaar is?heel bizar allemaal.ze wil haar zoon het recht ontnemen zijn vader te leren kennen maar wil wel een erkenning?wat zijn de gevolgen indien de dna test positief is?wie draait er op voor de kosten?
Indien ze allimentatie wil moet ze hem terug voor het gerecht trekken dus weer extra kosten.wie kan me helpen?alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 25 aug 2015 08:46

Als de DNA test uitwijst dat je man de vader is, zal hij de wettelijke vader van het kind worden met alle rechten en plichten die dat met zich meebrengt.

Ik leid uit je verhaal af dat je man de DNA-test niet vrijwillig wou doen en de onderzoeksrechter die heeft opgelegd. Als blijkt dat je man de vader is, is de kans groot dat hij voor de kosten van die test zal moeten opdraaien. In andere gevallen iedere de helft.

Als vader heeft hij de plicht om mee voor zijn kind te zorgen, wat zich inderdaad zal uiten in alimentatie en vermoedelijk ook in het delen in de bijzondere kosten (schoolrekening, medische kosten, hobbykosten, ...).
Hij heeft echter ook het recht op contact met zijn kind en, meer nog, het kind heeft recht op contact en een band met zijn vader. Een verblijfsregeling is dus zeker aan de orde. Gezien er geen enkel band is tussen vader en zoon zal die opgebouwd moeten worden. Een opbouwende regeling is dus zeker iets om over na te denken: Eerst eens een paar keer een namiddag zodat het ventje die vreemde man leert kennen; dan misschien een dag in het weekend om wat vader/zoon stuff te doen en dan eventueel overgaan naar 1 weekend op 2? week/week zie ik in dit geval, wegens het ontbreken van een een band,; niet direct uitgesproken worden, maar kan zeker als laatste stap van een goed opgebouwde regeling gevraagd worden.

Sowieso heeft je man vanaf het moment dat hij de wettelijke vader is co-ouderschap. Dat wil zeggen dat hij, samen met de moeder, het ouderlijk gezag heeft over het kind en zij dus samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van hun kind: verblijf, opvoeding, onderwijs, religie, hobby's, medische zaken, ...

Veel moed en sterkte. Moet voor jou ook niet gemakkelijk zijn.

Defense
Topic Starter

#3 , 25 aug 2015 13:54

Hij heeft na de dagvaardiging meteen op de hoorzitting zelf aangegeven dat hij een dna test wil doen.als het van hem is zullen we onze plicht zeker doen.en nee,dit is niet makkelijk .als moeder begrijp ik echt niet dat je wel een erkenning wil maar absoluut geen omgang???het is alles of anders laat het dan gewoon.natuurlijk willen we voorstellen de band langzaam op te bouwen maar medewerking van haar kant zal niet evident zijn .ook staat het ventje al sinds 2012 onder ad hoc,welk we natuurlijk nooit de reden van zullen weten maar we vermoeden dat het iets te maken heeft met haar toenmalige partner ofzo
Het hakt er allemaal wel deftig in hoor.... Alvast bedankt voor je reactie

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2015 17:51

ad hoc???? wat bedoeld u daar mee?
Het kan zijn dat de rechtbank aan de vader geen 'bevoegdheden' geeft dus geen ouderlijk gezag en geen omgangsrecht.

Defense
Topic Starter

#5 , 27 aug 2015 15:28

Dat is dat er een advocaat is aangesteld voor het kind,dat kan voor verschillende redenen zijn,bv:ze is een alleenstaande moeder en ze heeft iets voor een opname of problemen met de zorg voor het kind of haar toenmalige partner die een rechtszaak aanspant....dan word er een ad hoc advocaat aangesteld die instaat voor het belang van het kind.maar waarom dat gebeurt is weten wij natuurlijk niet.omdat wij toen nog niet op de hoogte waren van dat hij bestond.het is een heel maffe situatie maar de gevolgen zijn enorm,mijn gevoel zegt dat het een wraakactie is waar ze niet goed heeft nagedacht over de gevolgen voor het kind dat jammer genoeg hier de dupe van word.het manneke heeft in elk geval recht om te weten wie zen vader is en ook om hem te leren kennen,maar als het aan de mama ligt gaat dat dus echt niet gebeuren.dus gaat het een over en weer gedoe worden in de rechtbank.helaas.

Terug naar “Andere”