inwonen bij vriend en schoonouders

S.decoensel
Topic Starter

inwonen bij vriend en schoonouders

#1 , 11 sep 2015 14:06

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar ik zoek een antwoord op vele vragen.

Ik ben reeds 3 jaar samen met mijn vriend en zou graag inwonen bij hem en zijn ouders op hetzelfde domicilieadres. We hebben de bovenverdieping in orde gemaakt, maar er is geen mogelijkheid hier een tweede adres van te maken (reeds bij de gemeente nagevraagd). Ondanks het feit dat mijn schoonmoeder zorgbehoevend is, willen ze hun huis niet laten registreren als zorgwoning (kangoeroewoning).

Ik ben 21 en nog steeds student. Mijn vriend werkt sinds zijn 20ste (is nu 22) vast.
Mijn schoonmoeder is zorgbehoevend en werkt al zo een 10 jaar niet meer.
Mijn schoonvader werkt vast en is ook nog eens zelfstandige in bijberoep.

Wegens omstandigheden kan ik niet langer bij mijn ouders verblijven waardoor ik dus bij mijn vriend en schoonouders moet intrekken. Ik zou mijn adres ook moeten veranderen maar we weten niet goed welke gevolgen dit zal hebben voor mij of mijn schoonouders.

Ik zou graag weten welke gevolgen dit heeft op vlak van studietoelage, kindergeld, alimentatiegeld, sociale wetgeving, belastingen, ... eigenlijk alles waar het invloed op kan hebben voor zowel mij, mijn vriend als mijn schoonouders. Heb al veel instanties gecontacteerd maar elke instantie vertelt mij een ander verhaal.

Wie kan mij verder helpen?

Groeten,
Sarah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2015 22:28

In principe kunnen jullie daar ingeschreven worden zonder probleem.
Zorgwonen was idd een goed idee geweest.
Maar voor de wet ( deurwaarder - politie) vormen jullie een gezin.

Wat de andere zaken betreft kan het anders zijn ...
Kindergeld kan u zelf krijgen.
Uw ouders zullen/kunnen verplicht zijn om onderhoudsgeld te betalen aan u.
Over sociale wetgeving en belastingen spreek ik me niet uit.

Reclame

Terug naar “Andere”