Chizrofrenie

julie3
Topic Starter

Chizrofrenie

#1 , 23 sep 2015 08:50

Mijn moeder heeft chizrofrenie. Ik en mijn broer hebben al jaren geen contact meer. Ze woonde bij haar moeder maar die kan de zorg niet meer dragen. Ik en mijn broer hebben geen gemakkelijke jeugd gehad maar hebben veel aan elkaar. We wonen samen, hebben stabiel leven, vast werk, enz. Nu krijg ik telefoon van mijn oma die zegt dat mijn moeder moet opgenomen worden want ze functioneert niet normaal. Kan mij opgelegd worden de zorg /kostenbvan mijn moeder over te nemen? Liefst van al zou ik niets meer te maken willen hebben met haar, kan ik mijzelf en mijn broer en dochter hiervan afschermen? Welke stappen dien ik te ondernemen hiervoor?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 sep 2015 10:44

wat is "al jaren": voor de leeftijd van 18 of erna?

julie3
Topic Starter

#3 , 23 sep 2015 12:49

Sinds mijn 16 jaar uit huis gegaan en weinig contact. Sedert 3 jaar ongeveer niets van contact

Reclame

julie3
Topic Starter

#4 , 24 sep 2015 19:45

Ik hoor dat ze uit huis gezet wordt. Mag wijkagent iemand uit huis zetten die mentale ziekte heeft? Of wordt ze dan automatisch ergens geplaatst? Kan men iemand gedwongen laten opnemen? Waar kan men dit doen?

JPV

#5 , 24 sep 2015 20:11

Sinds mijn 16 jaar uit huis gegaan en weinig contact. Sedert 3 jaar ongeveer niets van contact
heb je vanaf je 16e (eventueel met broer) zelfstandig gewoond? Woonde je bij je vader? Kreeg je hulp van OCMW? Wat is je huidige leeftijd?

(sorry, allemaal van belang).

julie3
Topic Starter

#6 , 24 sep 2015 23:38

En dat zonder eerst een drankje aan te bieden ;) ik woonde zelfstandig met mijn dochter. ik kreeg hulp van sociaal huis inderdaad, voorwaarde was dat ik aantoonde dat ik mijn best deed op school. Ik ben als derde beste van mijn klas geëindigd.

julie3
Topic Starter

#7 , 24 sep 2015 23:40

Mijn broer woonde bij mijn vader tot zijn 20, is nu 21 en woont bij mij. Hij weet niets van de situatie van onze moeder, ik denk dat dat het beste Is.

julie3
Topic Starter

#8 , 24 sep 2015 23:42

Waarom is mijn huidige leeftijd van belang?

JPV

#9 , 25 sep 2015 08:51

omdat het OCMW in bepaalde gevallen ("billijkheidsredenen") kan afzien van de onderhoudsplicht van kinderen tegenover ouders.

Jij bent sowieso niet verplicht om je moeder/vader te huisvesten, maar het OCMW is dat wel (licht het ocmw van de problemen in). Je moet volgens artikel 205 van het burgelijk wetboek wel je ouders mee helpen onderhouden. Indien je kan aantonen dat je ouders niet/nauwelijks/héél slecht naar je omkeken en dus jezelf niet onderhouden, dan kan het OCMW de onderhoudsplicht naast zich neer leggen.

Als je nu 22 jaar bent en vanaf 16 op eigen poten moet staan en al vanaf 19 nooit contact meer had met je moeder, dan is er geen probleem voor eennormaal OCMW. Als je nu 50 bent en je tussen je 16e en je 47 het contact met je ma terug normaal opbouwde, is dat al een ander geval.

julie3
Topic Starter

#10 , 25 sep 2015 14:15

Bedankt voor de info. Ik ben 24. Ik heb nog nauw en goed contact met een vroegere clb begeleidster van me die me opvolgde van mijn 13 jaar omdat ze op school in de gaten kregen dat mijn huissituatie niet klopte, kan haar getuigenis gelden als bewijs? Ik kamp sinds 2009 met een zware zeldzame Bloedziekte en ga hiervoor ongeveer maandelijks naar het ziekenhuis, het personeel daar kent mij goed en hebben ook nog nooit mijn moeder gezien. En dan natuurlijk ook mijn directe omgeving en op mijn werk kunnen ze dat bevestigen.

julie3
Topic Starter

#11 , 26 okt 2015 13:38

Ik zou graag zelf eens willen langsgaan naar mijn moeder, willen zien hoe haar situatie nu is. Ik hoor vanalles van mijn onkel en oma maar dat is enkel hun kant van het verhaal. Is dit onverstandig? Kan men dan zeggen dat ik wel financieel moet bijspringen om haar te onderhouden? ik heb ook enkel vermoedens dat ze chizrofreen is, kan ik als dochter eisen dat haar diagnose aan mij wordt meegedeeld? Dat ik mij en mijn broer en dochter kan laten testen?

Terug naar “Andere”