Grootouderrechten

NeleG
Topic Starter

Re: Grootouderrechten

#16 , 18 dec 2015 13:51

Heb nog een bijkomende vraag. Ondertussen is er een sociaal onderzoek geweest. De sociale werkster had blijkbaar alleen maar oren naar wat mijn ouders te zeggen hadden, hoorden het onze wel aan, maar negeert het compleet. Mijn ouders eisen nu een volledige dag in de maand en een paar opeenvolgende dagen in de vakantie. Volgens die maatschappelijk assistente zien de kinderen daar geen problemen in, maar als ik hen daar over aanspreek, vallen ze uit de lucht en zeggen dat ze dat er alleen maar sprake was van die dag en niet van die paar dagen, want dat zien ze NIET zitten.
Graag zou ik toch dat contact willen vermijden. Dus nu komt mijn vraag: Als ik naar het buitenland (waar geen grootouderrechten zijn) verhuis, voor het vonnis wordt uitgesproken, verplaatst de rechtszaak zich dan? En als dat niet zo is, kan ik vragen om een nieuw onderzoek, door een meer neutraal persoon (heb met deze wat problemen gehad omdat ik me niet wilde laten dwingen tot een afspraak; ze vroeg zelfs of ik de kinderen hun hobby niet een keer kon overslaan).?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#17 , 18 dec 2015 14:21

tja, dit is toch wel een gekend probleem. Die sociale werksters gaan altijd proberen uw ouders erin betrokken te houden. Als ze op uw eis ingaan en het contact verbieden dan moeten ze hun nek uitsteken en gaan ze uiteraard maar zelden doen.

Uw ouders hebben eigenlijk niets te eisen... Waarom kunt u geen voorstel doen?
Voorbeeld iedere eerste zondag van de maand tussen 10 en 18u? Nodig hen uit bij jullie thuis, dan kunnen ze de kinderen zien waar jullie bij zijn.

Opeenvolgende dagen in de vakantie gaan niet vlug toegekent worden door rechters gezien dit inmenging zou kunnen betekenen in de opvoeding.

Ik zie echt het probleem niet om hen 1 zondag per maand toe te laten hun kleinkinderen te bezoeken op een plaats naar jullie keuze. Weigeren ze, dan ik dit hun probleem.
Wilt u echter van uw kant geen enkele toegeving doen, dan kunnen ze wel autonoom omgangsrecht eisen. (dwz zonder dat jullie erbij zijn)

NeleG
Topic Starter

#18 , 18 dec 2015 15:06

Dat is het hem net. Ze krijgen nu een keer per maand een zaterdag 4u met de kinderen bij hun thuis, met mij erbij. Maar omdat de relatie zo slecht is tussen mij en mijn ouders, schrijft die sociale werkster in haar verslag dat ze het beter vindt dat ik niet aanwezig ben. Ik heb zelf zoiets van: die 4u zijn voor mij meer dan genoeg, ik wil ze niet nog meer uren 'afgeven'. Daarom dus ook de vraag of een verhuis dit zou kunnen vermijden.

Reclame

mjers

#19 , 18 dec 2015 15:09

Het is niet omdat de sociaal werkster dit zegt dat de rechter dit effectief gaat volgen é...
En waarom bij hun thuis? Laat hen maar wat moeite doen en laat ze naar jouw komen.
Het is wat zonde om te verhuizen voor dergelijke zaken...
Maarja, als je ver weg verhuist kan dit idd een oplossing zijn

mjers

#20 , 18 dec 2015 15:12

Dat is het hem net. Ze krijgen nu een keer per maand een zaterdag 4u met de kinderen bij hun thuis, met mij erbij. Maar omdat de relatie zo slecht is tussen mij en mijn ouders, schrijft die sociale werkster in haar verslag dat ze het beter vindt dat ik niet aanwezig ben. Ik heb zelf zoiets van: die 4u zijn voor mij meer dan genoeg, ik wil ze niet nog meer uren 'afgeven'. Daarom dus ook de vraag of een verhuis dit zou kunnen vermijden.
Misschien niet echt juridisch en vooral een emotionele reactie... dus gewoon ter info.
Ik heb ook een slechte relatie met mijn schoonouders en zou mijn kinderen nooit zonder toezicht achterlaten, echt, over mijn lijk!
De macht van justitie stopt, zelfs in mijn ogen, ergens. Er moet al heel veel gebeuren en er zal heel veel tijd over gaan vooraleer ze letterlijk uw kind uit uw armen nemen en die bij u grootouders afzetten.

De sociaal werkster maakt een verslag op, maar dit heeft eigenlijk geen enkele waarde. het is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen.

NeleG
Topic Starter

#21 , 18 dec 2015 18:05

Heb geen zin om die mensen bij mij te ontvangen, ze zijn hier niet meer welkom. Wil echter ook niemand op kosten jagen, wat het al moeilijker maakt om een neutraal terrein te vinden.
De rechter heeft bij het voorlopige vonnis duidelijk laten verstaan dat ze het sociaal onderzoek ging afwachten, vermoed dus dat er dus inderdaad rekening mee gaat gehouden worden. Wat wel raar is dat de rechter het had over een onderzoek in de relatie tussen mij en mijn ouders en dat het nu plots over de kinderen ging.

Terug naar “Andere”