Toeziend voogd.

klara
Topic Starter

Toeziend voogd.

#1 , 31 aug 2008 15:37

Beste,

Daar mijn echtgenoot ernstig ziek is deed ik al wat opzoekwerk op het net.
Doch het is allemaal chinees wat ik lees.

Wij huwden in 1989 en hebben twee kinderen van 13 en 15 jaar oud.
Wanneer mijn echtgenoot nu zou komen te overlijden wordt er dus een toeziend voogd aangesteld.
Kan mijn man zijn voorkeur op papier schrijven en één van mijn ouders voorstellen? Of dient de toeziend voogd familie te zijn van zijn kant?
Kan mijn oudste zoon toeziend voogd zijn?

Wat is nou de taak van die persoon? Krijgt hij dan inzage in alle financiele zaken van mij en de kids of enkel de kinderen?
Onze kinderen hebben elk hun spaarboekje op hun naam, kan ik hiervan geld afhalen om in hun onderhoud te voorzien?

Wat betekent verlengde minderjarigheid en wat zijn hiervan de voor-of nadelen?

Wanneer ik goed geinformeerd ben worden onze spaartegoeden verdeeld onder ikzelf en de kinderen?VB 1.200.000 bef. =600.000 voor ikzelf en de andere 600.000 wordt nogmaals verdeelt door drie? Dus elk nogmaals 200.000 bef.
Die 200.000 bef die voor ieder kind op een ander spaarboekje wordt geplaatst, kunnen de kinderen hiervan het geld afhalen indien ze meerderjarig worden? Of blijft dit geld vaststaan tot aan mijn dood?

Het zijn een heleboel vragen maar ook dit houd me bezig.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
MVG.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 sep 2008 10:53

Indien uw echtgenoot overlijdt dan geldt : “Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien EEN van beiden overleden of afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de ANDERE dat gezag alleen uit...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De voogdij valt pas open indien BEIDE ouders overlijden.

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

“Art.487bis.Een minderjarige van wie gebleken is dat hij wegens ernstige geestelijke achterlijkheid ongeschikt is en schijnt te zullen blijven om zichzelf te leiden en zijn goederen te beheren, kan in staat van verlengde minderjarigheid worden verklaard...”(B.W.).

Bij het overlijden van uw echtgenoot geldt bij ontbreken van testament en huwelijkscontract : “745…Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek) en blijft volle eigenaar van zijn helft van het gemeenschappelijk vermogen.

De gelden waarover u het vruchtgebruik erft moeten in principe op een geblokkeerde rekening komen waarvan u tot uw overlijden de intresten krijgt en de kinderen blote eigenaar blijven.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”