Erfrecht; Overlijden van vader/ verkoop appartementen.

Mathias1
Topic Starter

Erfrecht; Overlijden van vader/ verkoop appartementen.

#1 , 11 jun 2015 19:44

Toen mijn vader en moeder getrouwd waren heeft mijn pepe zijn appartementen laten schrijven op papa maar zelf voor de volle 100% vruchtgebruik behouden.
Vader komt te overlijden maar pepe (vader van mijn vader) is nog heel gezond en leeft nog. Wat zijn hier de verdelingen, Wie heeft specifiek waar recht op en hoe zit dat met het vruchtgebruik van pepe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jun 2015 20:49

De kinderen erven nu de blote eigendom van hun vader - en betalen successierechten.
Als pépé komt te sterven, zal het vruchtgebruik daarentegen naar de weduwe van uw vader ( = uw moeder?) gaan. Als die er niet meer is , worden de kinderen volle eigenaar door het verkrijgen van het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathias1
Topic Starter

#3 , 11 okt 2015 02:47

stel dat mijn pepe niet wil dat zijn bezittingen aan haar toekomen, kan hij dat zo laten opnemen in zijn testament dat alles aan mij toe komt?
kan mijn moeder hier tegenin gaan?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 okt 2015 12:14

Zijn bezittingen zullen haar niet toekomen,.
Moeder verkrijgt enkel (in de toekomst) het vruchtgebruik.
Dat erft ze (uitgesteld) van haar overleden echtgenoot.
Aangezien die echtgenoot al overleden is kan die daaromtrent geen wilsbeschikking meer opstellen en pépé kan
van zijn kant zijn overleden zoon niet meer onterven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mathias1
Topic Starter

#5 , 17 apr 2016 21:22

Is er dan geen manier om dit op te lossen, ze heeft me na het overlijden van vader volledig aan mijn lot over gelaten/ als een baksteen laten vallen.

Mijn Pepe heeft voor elke cent hard gewerkt en een gezond bedrijf gehad. al komt het ten goede van anderen bv vzws of een goed doel maar hij wil niet dat zij iets van heb in handen krijgt omdat ze iedereen en alles kapotmaakt

Terug naar “Andere”