verkoop van

baspat
Topic Starter

verkoop van

#1 , 20 aug 2016 10:19

ik heb geen vaartbevet en de boot staat op naam van mijn echtgenote
wij zijn in scheiding maar niet getrouwd met contract
mag ik zijn boot verkopen en moet ik dat aangeven bij verheffing of niet?
zal ik dan ook het factuur moeten voorleggen?

dank u
mvg
baspat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 20 aug 2016 12:47

Ik neem aan dat u gehuwd bent zonder huwelijkscontract = wettelijk stelsel.
In het kader van de vereffening zal er een inventaris gemaakt moeten worden van het gemeenschappelijk vermogen enerzijds (datgene waar u beiden eigenaar van bet) en van het eigen vermogen anderzijds (datgene wat u had voor het huwelijk + eventuele erfenissen/schenkingen die elk uit zijn familie ontving)
Het feit dat u geen vaarbrevet heeft is niet relevant. En op wiens naam de boot is ingeschreven al evenmin. Vraag is wie (mede)eigenaar van de boot is.
De eigenaar(s) kan/kunnen de boot verkopen. Als u alleen eigenaar bent, kan u dat dus zelf. Als u beiden eigenaar bent kan u dat mits gezamenlijke beslissing. Als uw echtgenote eigenaar is, heeft u vanzelfsprekend geen enkel recht dienaangaande.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken

#3 , 20 aug 2016 15:35

Als die boot aangekocht is onder het huwelijk is dat gemeenschappelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

baspat
Topic Starter

#4 , 20 aug 2016 15:43

Als die boot aangekocht is onder het huwelijk is dat gemeenschappelijk. Dit wil zeggen dat ik de boot mag verkopen , zelf staat die op de naam van mijn man, ,en ben ik niet verplicht zoals ik al hoorde, een vaartbrevet te hebben
Moet ik dat factuur van verkoop voorleggen bij vereffening of niet, hij kan ook akkoord zijnde geweest dat ik die verkoop

basejumper

#5 , 20 aug 2016 16:44

Lees even de antwoorden die er staan. Als het gemeenschappelijke eigendom is dan kan u beiden samen verkopen. Theoretisch kan u alleen verkopen omdat de koper er ter goeder trouwe vanuit gaat dat u dit in overleg deed. Als uw partner er echter niet mee akkoord is, betekent dat enkel de kiem van een nieuw conflict. Hij kan akkoord zijn geweest moet dus worden "hij is akkoord". en indien er geen akkoord is zal vroeg of laat een rechter zich uitspreken. Globaal genomen zal bij vereffening een inventaris gemaakt worden waarbij op basis daarvan een verdeling gebeurt. het kan percat dat partij A de boot kiest en dat partij B de tegenwaarde in andere goederen kiest. Als de verkoop enkel gebeurt om tegenpartij te pesten is dat geen rationeel besluit en niet aan te raden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”