legaliteit systematische drugtesten

Gerwald
Topic Starter

legaliteit systematische drugtesten

#1 , 21 dec 2008 00:32

ik ben een ex-patiënt van een psychiatrisch ziekenhuis en woon momenteel in een huis van beschut wonen, een soort van tussenstap naar zelfstandig wonen waarbij enkele mensen (sociaal assistent, psychiater, ...) mij opvolgen om te kijken of er zich geen problemen stellen.
Blijkbaar zijn er redelijk wat ex-patiënten die drugproblemen hebben/hadden. Om deze reden heeft het leidinggevend team van beschut wonen besloten om al hun bewoners op regelmatige, doch onverwachte momenten aan drugtesten te onderwerpen.

Ik ben nooit in mijn leven in contact gekomen met drugs, doch word nu over dezelfde kam geschoren als junkies. Niet alleen zijn deze testen duur, ik ervaar ze als een belediging en een vernedering. Ik stel mij de vraag in hoeverre het legaal is om iemand zonder aanleiding aan dergelijke systematische controles te onderwerpen.

Ik weet dat iemand volgens de mensenrechten onschuldig is tot de schuld is bewezen, maar is er ook geen wet die zegt dat men een vermoeden van schuld/misdrijf moet hebben eer men een onderzoek/test begint? En als men na een onderzoek/test vaststelt dat er geen sprake is van schuld (of druggebruik in dit geval), moet men dan verder onderzoek niet staken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gerwald
Topic Starter

#2 , 23 dec 2008 14:18

Bijkomende vragen:

heeft men uberaupt wel de bevoegdheid om deze drugtesten af te leggen? Is dat geen uitsluitende bevoegdheid van de politie?

En als ze deze testen wel mogen afnemen, kunnen ze mij dan verplichten om voor de kosten op te draaien? Uiteindelijk zijn zij het die de testen willen laten doorgaan, dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat ze zelf instaan voor de gemaakte kosten.

Reclame

Terug naar “Andere”