kan er sprake zijn van achterstallig onderhoudsgeld

laura115
Topic Starter

kan er sprake zijn van achterstallig onderhoudsgeld

#1 , 25 jul 2009 18:45

Beste,mijn ex was sedert 2004 veroordeeld tot het betalen van 400€ onderhoudsgeld voor onze kinderen waarvan ik het volledige hoederecht kreeg, toen ik in 2006 vernam dat hij met een schuldbemiddelaar moest werken en op straat zou terecht zijn gekomen heb ik via mijn advokaat een brief op laten maken en die doorlaten sturen naar zijn schuldbemiddelaar dat het onderhoudsgeld kon terug gebracht worden tot 200€ om mijn ex toch de kans te geven uit zijn problemen te kunnen komen. Nu stelt er zich een ander probleem voor: onze studerende zoon van 20 is bij zijn vader gaan wonen (waarom doet er hier nu niet toe) en ik heb toen onmiddelijk maandelijks de kinderbijslag voor hem doorgestuurd naar ex, nu plots verneem ik dat ik geen kindergeld krijg ook niet voor de andere kinderen omdat het fonds me teveel heeft betaald ivm zoon, dus ik had dit zelf nooit mogen doorstorten naar ex man want nu heeft die sedert enkele maanden dubbel kindergeld ontvangen, dus van het fonds en nogmaals van mij. Hij heeft mij hier niet van op de hoogte gebracht dus het geld dat ik aan hem hem doorgestort moest ik eigenlijk bij houden om terug te storten aan het kinderbijslagfonds. Daar zeggen ze dat ik het maar moet terugeisen van ex man maar dat is makkelijk gezegd dan gedaan. Doordat mijn ex nu problemen met me zoekt was mijn vraag of ik soms het verschil van het onderhoudsgeld van 2006 totdat mijn zoon dit jaar is gaan verhuizen kan opvragen? Nogmaals er is toen alleen een papier opgemaakt door mijn advokaat en niet door een rechter ofzo. Ik heb echt het geld niet om nogmaals een advokaat in te schakelen.
Reeds dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 jul 2009 12:27

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(Burgerlijk Wetboek).

Uw ex is dus verplicht u terug te geven wat u hem onverschuldigd betaalde.

Maan hem aangetekend aan dit onverwijld te doen. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg wend u dan tot de rechter.

‘heb ik via mijn advokaat een brief op laten maken en die doorlaten sturen naar zijn schuldbemiddelaar dat het onderhoudsgeld kon terug gebracht worden tot 200€’ is een verbintenis waarop u niet retroactief kan terugkomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

laura115
Topic Starter

#3 , 27 jul 2009 22:08

Dat is ookal een probleem want ik weet zijn adres niet dus kan ik hem geen aangetekende brief versturen, ik heb wel het adres van zijn schuldbemiddelaar.
Dus als ik het goed heb ivm alimentatie kan ik dit niet terugeisen.
Groetjes,

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2009 18:14

gezien de bewindvoerder alle betalingen doet stuurt u een aangetekend schrijven ook naar deze persoon.
Hoe zijn adres niet kennen ... normaal staat in een vonnis dat partijen elkaar hun adres moten kenbaar maken en bij wijziging ook ter kennis brengen.
Uw advocaat kan hiervoor al het nodige doen.

laura115
Topic Starter

#5 , 30 jul 2009 19:26

ik had zijn adres maar sedert enkele maanden is ex verhuist en heeft me zijn nieuw adres niet door willen geven, ik zal nu dus een aangetekend schrijven sturen naar zijn schuldbemiddelaar en dit proberen regelen zonder mijn advokaat daar ik nu niet in de mogelijkheid ben om die te betalen.
Ik wil u vriendelijk bedanken voor de goede raad die ik ook zal opvolgen.

Groetjes,
Laura

Terug naar “Andere”