erkenning stopzetten! stiefvader wil zoontje afnemen.

cynthia_001
Topic Starter

erkenning stopzetten! stiefvader wil zoontje afnemen.

#1 , 22 aug 2009 00:40

hey mensen ik had graag wat hulp gehad.
ik ben 29 juni bevallen van een flink zoontje, maar mijn stiefvader heeft hem erkend voor en na de geboorte omdat de echte vader me tijdens mijn zwangerschap heeft buiten gezet. nu was de afspraak da mijn zoontje nadien op mijn naam kwam. maar nu ik het daar met mijn stiefvader over heb gehad zei hij dat dit niet doorging, dus mijn zoontje blijft op zijn naam zegt hij. hij is helemaal geobsedeerd door mijn zoontje, hij zou er alles voor doen, ik vind dat niet juist, het gaat er soms echt over. maar in ieder geval, hoe kan ik nu die erkenning stopzetten? en mijn zoontje op mijne naam krijgen? iemand ervaring hierin of goede raad want ik ben echt hopeloos en heb zelfs ruzie met mijn moeder hierover omdat zij langs zijn kant staat (moeder is psychisch ziek). ze weet niet beter natuurlijk. het is een rare situatie, ik wil gewoon mijn zoontje niet kwijt en zeker niet aan iemand die er niets mee te maken heeft
kusjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2009 10:07

hoe oud bent u?
minderjarig of meerderjarig

stiefvader die stiefkleinkind erkend ??

cynthia_001
Topic Starter

#3 , 22 aug 2009 11:04

ik ben zelf 20 jaar, ik ben de moeder. ja hij heeft om het zo te zeggen, zijn stiefkleinkind erkend, het is een rare situatie, maar wil gewoon die erkenning stopzetten en mijn zoontje op mijn naam
groetjes

Reclame

Franciscus

#4 , 22 aug 2009 11:51

gezien meerderjarig beslis jij
moeder moet toestemming geven in procedure
Weiger die toestemming of trek die in.
Ik kan zo direct niet zeggen of dit (nog) kan.
Normaal zolang er geen definitieve beslissing is van het rechtscollege is er geen naamsverandering.
Jij of je advocaat zullen dan wel stappen moeten zetten

je kan altijd eens binnenwippen op de sociale dienst van het ocmw - als laagdrempelige infobalie of in het justitiehuis van het arrondissement indien je geen advocaat heb.

cynthia_001
Topic Starter

#5 , 22 aug 2009 14:59

dankje alvast voor de informatie maar hij staat al op mijn stiefvader zijn naam he, maar ik wil hem op mijn naam hebben, want mijn stiefvader dreigt naar zijn advokaat te stappen. ik vermoed dat hij mijn zoontje bij hem wil hebben. maar dit kan hij toch niet zomaar he?
groetjes

Franciscus

#6 , 22 aug 2009 17:26

wel, als vader heeft hij alle ouderlijke rechten
net zoals u.
Bij betwisting is de vrederechter bevoegd

dus deel 2 van mijn antwoord --- info inwinnen en advocaat nemen want u hebt hem dezelfde rechten gegeven als ouder zoals u

j.demoor

#7 , 24 aug 2009 10:53

‘mijn stiefvader heeft hem erkend ...da mijn zoontje nadien op mijn naam kwam’ zou inhouden dat het om erkenning gaat in de zin van art.319 Burgerlijk Wetboek.

In dat geval kan dit vaderschap noch betwist(art.318 B.W.),noch onderzocht(art.322 B.W.) worden ,zodat het ONHERROEPELIJK is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zjef

#8 , 24 aug 2009 23:38

Art. 329bis B.W. § 1. ...
§ 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat of, indien de erkenning voor de geboorte van het kind gebeurt, de moeder, vooraf daarin toestemt.

Er is een biologische vader ("omdat de echte vader me tijdens mijn zwangerschap heeft buiten gezet").
Art. 318. B.W. § 1. Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van de echtgenoot, kan het vermoeden van vaderschap worden betwist door de moeder, het kind, de man ten aanzien van wie de afstamming vaststaat en de persoon die het vaderschap van het kind opeist.
§ 2. De vordering van de moeder moet worden ingesteld binnen een jaar na de geboorte.
De stiefvader is geen echtgenoot, dus de moeder kan binnen het jaar een vordering instellen.

j.demoor

#9 , 25 aug 2009 10:42

*‘het vermoeden van vaderschap’ = “Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding...van het huwelijk heeft de echtgenoot tot vader...”(B.W.) zodat art.318 B.W.(Afdeling I) niet van toepassing op een ‘erkenning‘ uit art.319(Afdeling II).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

moederke27

#10 , 25 aug 2009 11:51

beste,

ik heb dit ook voor mijn ex man heeft mijn kindje herkend.
dit wil ik nu ook laten veranderen maar dit gaat niet zo makkelijk als je denkt hoor.
de enige uitweg is dna test en dan moeten beide partijen nog akkoord zijn.
ik heb nu besloten te w8en tot zoon 11 jaar is dan mag die zelf zeggen dat die andere achternaam wilt mits een grondige reden. ziet zijn papa al 3 jaar niet meer...
ik wens je veel succes dat het je zal lukken maar mijn advocaat zegt dat het niet anders kan zoals ik het nu doe.
groetjes

Terug naar “Andere”