bezoekrecht weigeren

asiye
Topic Starter

bezoekrecht weigeren

#1 , 31 aug 2009 00:29

De vader van mijn kind en ik zijn 6 jaart uit elkaar.

De rechter heeft hem om de twee weken in het weekend bezoekrecht gegeven. Hij komt zijn dochter echter nooit halen, het is de vader van mijn ex die mijn dochter altijd komen halen en terugbrengen, en ook de vader van mijn ex die onderhoudsgeld betaald.

Mijn dochter is nu 7 jaar en gaat niet meer graag naar de grootouders. Kan is weigeren om mijn dochter mee te geven met de grootouders, omdat het in principe de plicht van mijn ex is haar te komen halen?

mijn dochter verblijft ook niet bij haar vader maar bij de grootouders.

een ingewikkelde situatie, hopelijk kan iemand mij verder helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 31 aug 2009 15:36

Heb je al eens getracht een goede band te leggen met de grootouders.
Wat ik bedoel is dat het allemaal niet zo strak hoeft te zijn zoals in het vonnis bepaald. De tijd dat het kind langs de familie van de vader doorbrengt lijkt me minimaal. Er is vb. nauwelijks ruimte om op vakantie te gaan. Kan de verjaardag (of andere speciale gelegenheden) van de grootouder gevierd worden etc...?

Kortom, kan er wat gesleuteld worden zdat het wel plezant en vanzelfsprekend wordt om naar oma/opa of zelfs papa te gaan?

RR

j.demoor

#3 , 01 sep 2009 12:32

U bent in principe niet verplicht uw dochter mee te geven aan een derde ter uitoefening van het omgangsrecht door haar vader,ook al is die ‘derde’ haar grootvader.

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden...Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”