In mei van 2008 had mijn Griekse verloofde (ik ben Belg) startkapitaal nodig voor haar zaak. Het betreft een bootcruising zaak; het geld was bedoeld om de boot op te kalefateren.
Omdat wij verloofd waren en al drie jaar samen, en ik zonet nog haar ouders die in de VS wonen had bezocht, dacht ik dat er geen vuiltje aan de lucht was. Omdat ze zelf geen lening meer kon aangaan wegens te veel schulden, heb ik het dan maar volledig op me genomen zonder enige voorwaarde naar haar toe een lening van ca. 12000 euro aan te gaan. Van het moment dat het bedrag van de lening op mijn rekening stond heb ik het naar haar Griekse rekening doorgestort.
Ze beloofde me mettertijd terug te betalen vermits een bootcruise zogenaamd makkelijk 10.000en binnenrijft in een zomerseizoen. Niet dus. Als klap op de vuurpijl dumpt ze me enkele weken nadat ik haar het geld had gegeven. Nu runt ze nog steeds die boot, samen met een belg die ze via mij heeft leren kennen, en ik betaal elke maand 330 euro en kan daardoor moeilijk de touwtjes aan elkaar knopen.
Zijn er advocaten die een dergelijke zaak op zich zouden nemen (kosteloos, maar met een percent bij eventuele winst van de zaak) of heb ik juridisch geen been om op te staan? Kan ik uberhaupt iets ondernemen?