Moeder denkt te mogen beslissen wie onderhoudsplicht heeft

Logis
Topic Starter

Moeder denkt te mogen beslissen wie onderhoudsplicht heeft

#1 , 17 apr 2010 14:50

Mijn moeder (weduwe ) meent dat zij gaat mogen beslissen wie van haar kinderen (2) zal tussenkomen in de kosten bij opname in een rusthuis.
Situatie : moeder riskeert van binnen afzienbare tijd opgenomen te worden in een rusthuis. Daar zij onvoldoende inkomsten heeft om dit te betalen, denkt zij mijn zus te kunnen aanspreken om bij te dragen in de kosten. Daarom heeft zij nu al beslist dat mijn zus geen vergoeding dient te betalen in de woning die zij betrekt ( zus blote eigenaar, moeder vruchtgebruiker). Bovendien geeft zij sinds 2 jaar aan de zoon van mijn zus allerlei tegemoetkomingen. Die zoon betrekt nl een ander deel van een woning (waar ik blote eigenaar van ben en moeder vruchtgebruiker).
Die tegemoetkomingen behelsen een heel lage huurprijs voor 90m² ruimte + 2 wagens in garage en niet tussenkomen in de gemeenschappelijke kosten (verwarming, water, milieutaksen) want er zijn geen individuele meters.
Wie beslist nu feitelijk wie er gaat tussenkomsten in de kosten rusthuis, het OCMW of moeder? En wat kan ik doen : geen betaling aan moeder gebeurt nog officieel sinds overlijden vader ( 2 jaar geleden ) waar het vroeger wel het geval was. Ik ben al moeten tussenkomen om moeder instaat te stellen om stookolie aan te schaffen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 apr 2010 14:59

Indien de inkomsten uit pensioen onvoldoende zijn om de kosten van het rusthuis te betalen , zal in eerste instantie het vruchtgebruik uitgeoefend worden. Dat zijn ook inkomsten van moeder. Vruchtgebruik betekent in dit geval : huur van haar woning(en). In veel gevallen is dat voldoende. Het OCMW zal nooit toestaan dat er geen huur betaald wordt.
Het weggeven van dat vruchtgebruik of ervan afzien wordt niet aanvaard. Het OCMW zal zich dan wenden tot de begunstigde om alle supplementaire kosten te betalen. Het vruchtgebruik afstaan is een vorm van 'vrijwillige verarming. , waartegen kan opgetreden worden.

Ook : heeft U bij uw OCMW gevraagd of er een premie voor stookolie kan bekomen worden ( op naam van moeder)?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Logis
Topic Starter

#3 , 17 apr 2010 22:46

Dank voor je antwoord, Wanton.
Maar wie kan optreden tegen die "vrijwillige verarming " als moeder vrijwillig haar vruchtgebruik niet toepast.
Voor de stookolie zijn moeder en ik naar het OCMW geweest voor stookoliepremie.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 apr 2010 22:50

Dank voor je antwoord, Wanton.
Maar wie kan optreden tegen die "vrijwillige verarming " als moeder vrijwillig haar vruchtgebruik niet toepast.
Voor de stookolie zijn moeder en ik naar het OCMW geweest voor stookoliepremie.
Zolang uw moeder niet in rusthuis is: NIEMAND
In rusthuis en haar inkomen volstaat niet moet OCMW tussenkomen en dan zullen die EISEN dat uw moeder haar vruchtgebruik geld laat opbrengen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Logis
Topic Starter

#5 , 18 apr 2010 20:23

Bedankt Roharro, dat is heel duidelijk.

Terug naar “Andere”