Mijn moeder (weduwe ) meent dat zij gaat mogen beslissen wie van haar kinderen (2) zal tussenkomen in de kosten bij opname in een rusthuis.
Situatie : moeder riskeert van binnen afzienbare tijd opgenomen te worden in een rusthuis. Daar zij onvoldoende inkomsten heeft om dit te betalen, denkt zij mijn zus te kunnen aanspreken om bij te dragen in de kosten. Daarom heeft zij nu al beslist dat mijn zus geen vergoeding dient te betalen in de woning die zij betrekt ( zus blote eigenaar, moeder vruchtgebruiker). Bovendien geeft zij sinds 2 jaar aan de zoon van mijn zus allerlei tegemoetkomingen. Die zoon betrekt nl een ander deel van een woning (waar ik blote eigenaar van ben en moeder vruchtgebruiker).
Die tegemoetkomingen behelsen een heel lage huurprijs voor 90m² ruimte + 2 wagens in garage en niet tussenkomen in de gemeenschappelijke kosten (verwarming, water, milieutaksen) want er zijn geen individuele meters.
Wie beslist nu feitelijk wie er gaat tussenkomsten in de kosten rusthuis, het OCMW of moeder? En wat kan ik doen : geen betaling aan moeder gebeurt nog officieel sinds overlijden vader ( 2 jaar geleden ) waar het vroeger wel het geval was. Ik ben al moeten tussenkomen om moeder instaat te stellen om stookolie aan te schaffen.