Hallo,
Graag had ik verduidelijking betreffende alimentatierechten als het kind alleen woont en vast werkt.
Mijn moeder en vader waren nooit getrouwd en hun relatie is misgelopen toen ik 8 jaar oud was.
Met behulp van een rechter ontving mijn moeder - zij kreeg de volledige voogdij- met veel moeite maandelijks alimentatie voor mijn zus en mij.
Toen ik, in 2007, 18 jaar werd, overleed mijn moeder plots aan een hersenbloeding.
Ik ben gestopt met studeren en ging alleen wonen. Ook had ik een baan in de horeca, dus geen recht op alimentatie.
Inmiddels ben 21 jaar en start vanaf september 2010 terug met opleiding in combinatie met de functie als Schoolspotter.
Dit is een job die speciaal ontwikkeld is voor jongeren tot 26 jaar, die nog geen volwaardig diploma hebben behaald.
Zij worden aangenomen in verschillende steden en mogen hun functie uitvoeren aan een minimumloon, énkel als zij aan de
studievoorwaarden voldoen die o.a. zeggen dat je moet kunnen aantonen dat je je job combineert met studies.
Ik weet dat alle rechten op alimentatie vervallen vanaf dat het kind begint te werken (of toch een bepaald aantal uren werkt).
Maar toen las ik dit:
“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).
Is het realistisch om hiervoor stappen te ondernemen?
Mvg,
Elise