Alimentatie

Joyke
Topic Starter

Alimentatie

#1 , 17 aug 2010 08:11

Mijn ex betaald alimentatie op een geblokeerde rekening...
Er is namelijk een lening af te betalen en hij gebruikt mijn zoontje zijn alimentie bewust om deze af te betalen,wetende dat ik het hoog nodig heb en hij mij daarmee volledig blok zet,zodat ik financieel in nog meer problemen komt...
Alsook omdat hij denkt dat hij dan kan aantonen op rechtbank dat ik men zoontje financieel niet kan onderhouden zoals hij zegt....
Mag hij dit bewust doen om mij te pesten en wat kan ik hier aan doen om dit in orde te krijgen..?
Want deze lening heeft niks te maken met onze zoon...?

Met vriendelijke groeten....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 17 aug 2010 13:57

BURGERLIJKE WETBOEK. - INLEIDENDE TITEL EN BOEK I : Personen

HOOFDSTUK V. - VERPLICHTINGEN DIE UIT HET HUWELIJK (OF DE AFSTAMMING) ONTSTAAN.

Art. 203 § 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
Zorgen voor ... wil niet zeggen dat deze gelden op en geblokkeerde rekening mogen geplaatst worden maar moeten aangewend worden voor de alledaagse zaken.
Maan je ex in een aangetekend schrijven aan om de alimentatie op jouw zichtrekening te storten, met verwijzing naar het feit dat als hij dit niet doet, jij een klacht kan en zal indienen wegens 'familieverlating'*.

* Het niet-betalen van onderhoudsgeld wordt aanzien als familieverlating en is strafbaar. De nalatige kan gestraft worden als hij 2 maanden geen onderhoudsgeld betaalt. De straf is maximum 6 maanden gevangenisstraf of 250 à 2.500 euro boete. Bij herhaling binnen de 5 jaar wordt de straf verdubbeld.

Reclame

Terug naar “Andere”