verdeling van geld na echtscheiding

jacqueline
Topic Starter

verdeling van geld na echtscheiding

#1 , 27 aug 2010 15:07

hallo,
ik ben reeds 3 jaar gescheiden. Er werd een notaris aangesteld voor de verdeling van de goederen. Bij deze notaris zijn we nu 2 jaar bezig met onderhandelingen, maar de zaak zit vast. Ik was gehuwd in gemeenschappelijk stelsel. Mijn ex en ik werkten beiden als bediende. Tijdens ons huwelijk (14j) was hij regelmatig werkloos (5jr). Het klassieke patroon: ik werkte (2 jobs) en deed het huishouden en de kinderen. Hij regelde alle financiêle zaken. Ik had een blind vertrouwen. Tot op zekere dag de bank me belde met de mededeling dat deze bank mijn paspoort nodig had. Mijn ex had rekeningen achter mijn rug geopend... waarvan ik niets wist. Bij de notaris heb ik 1 jaar moeten vragen achter deze rekeningen, en nu zijn ze eindelijk opgevraagd door de notaris, want hij (ex) weigerde deze te geven. Er staat een aanzienlijk bedrag op deze rekeningen: hoe wordt dit geld verdeeld? 3 rekeningen werden geopend na het huwelijk, waarvan ik niet op de hoogte was. Hij zegt dat dit privé geld is van zijn familie? En nu?

Wettelijk stelsel: Hoe zit het met levensverzekering na echtscheiding? Hoe zit het met groepsverzekering na echtscheiding?

vrgr,
jacky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 27 aug 2010 15:13

Bij een huwelijk met gemeenschap van goederen is er geen privé geld. Alles dat op jouw of je ex zijn naam staat/stond is gemeenschap en moet bij scheiding gelijk verdeeld worden. U hebt dus recht op de helft van die gelden. Als hij zijn familie geld heeft laten storten op rekeningen op zijn of jullie naam, dan heeft die familie pech want dan is de helft van dat geld nu voor jouw.

Hoe levens- en groepsverzekeringen praktisch afgehandeld wordt weet ik niet.

Lightning

#3 , 27 aug 2010 21:59

Uit een ander topic mogen we dus noteren gehuwd wettelijk stelsel i.p.v. gemeenschap van goederen!
Mijn vorige post klopt dus niet meer.

Reclame

jacqueline
Topic Starter

#4 , 27 aug 2010 22:09

hallo,
ja, ik heb je begrepen
ik heb me verkeerd uitgedrukt, maar ik verstond onder het wettelijk stelsel ook het stelsel met gemeenschap van goederen (weliswaar na huwdatum). Je eerste antwoord is niet van toepassing heb ik nu begrepen...

toch bedankt,
jacky

Terug naar “Andere”