voogd worden van een zus

MiWi
Topic Starter

voogd worden van een zus

#1 , 28 aug 2010 12:39

Hallo,

11 jaar geleden is mijn schoonmoeder gescheiden van mijn schoonvader. Sindsdien woont zij bij ons in met haar dochter. Haar dochter wordt 17 in november. Zo'n 9 maand geleden is er leverkanker ontdekt bij mijn schoonmoeder waaraan zij deze week is overleden. Mijn schoonvader leeft nog en zijn dochter gaat nog af en toe bij hem op bezoek. Mijn man en ik willen/zouden graag voogd worden van mijn schoonzus. Zijzelf zou heel graag bij ons blijven vermits zij al van kleins af aan bij ons woont.
Is dit mogelijk? Wij hebben zelf 4 kinderen.
Welke stappen dienen hiervoor genomen te worden?

MiWi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2010 16:17

Heeft uw schoonmoeder dat als wilsbeschikking gevraagd?
Hoe is de regeling met de vader - wordt er alimentatie betaald... wie ontvangt het kindergeld?
Gaat de vader daar moeilijk over doen?
In principe moeten minderjarige kinderen bij overlijden van ouder die het (hoederecht) had nu bij de andere ouder gaan wonen. Het systeem van familieraad- toeziende voogd is an een tidje afgeschaft en dus treedt de ene ouder nu op als 'ouder'.
Vermoedelijk is uw man haar broer - deze is meerderjarig

Loop eens binnen bij het vredegerecht/justitiehuis en vraag daar hoe je het kan doen.

gzzien minderjarige al bij jullie ingeschreven staat is dat al een stap vooruit bij uw lokale overheid (Dienst: bevolking) want aldaar zal de voogdij "defacto" opgestart worden; zie art. 389 van het B.W.

En vergeet tenslotte ook niet dat de persoon die onder de voogdij is geplaatst.. dat die z'n "woonplaats" heeft bij zijn voogd (art. 108 B.W.)(W. 13 april 1995, art. 1) (een gegeven dat massaal wordt verwaarloosd en daarenboven geen synoniem is voor verblijfplaats).

Ik ga verwijzen naar een website - daar staat wel wat uitleg.

http://www.houvast.be/tekst312_1.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaoke

#3 , 29 aug 2010 00:45

Even een toelichting m.b.t. art. 108 van het B.W.; dat is de plaats van waaruit de goederen van de onder de voogdij geplaatste (verlengd)minderjarige worden beheerd.. zijnde defacto het adres van de voogd.. daar hoort dienaangaande alle briefwisseling toe te komen!
De (verlengd)minderjarige hoort ingeschreven te worden in de registers van de bevolking van die gemeente.. daar waar zij "gezin" vormt.
Op grond van de nieuwe wet van de voogdij (ik dacht 21.05.2001) wordt in principe de overlevende ouder automatisch voogd; tenzij de overleden ouder (bij testament) dienaangaande haar wensen heeft bekend gemaakt.
Tenslotte dient de nalatenschap van de overledene, in het belang van de (verlengd)minderjarige, aanvaard te worden onder het voorrecht van de boedelbeschrijving.
En voor zover ik mij kan herinneren zal de gemeentelijke overheid (dienst bevolking) het overlijden van de ouder met een minderjarig kind.. bekend maken aan de vrederechter.. maar niets belet om zelve reeds contact op te nemen met de Griffie van het Vredegerecht van uw kanton en aldaar de situatie in bijkomende orde toe te lichten.

Reclame

FrankV

#4 , 29 aug 2010 03:32

Aan de schoonvader vragen of hij akkoord gaat dat zijn dochter wordt ontvoogd.
art. 477 Burgerlijk Wetboek,
De vader moet zich wenden tot de griffie van de jeugdrechtbank.

++++
Art. 477. <W 08-04-1965, art. 21, 1> De minderjarige die de volle leeftijd van vijftien jaar heeft bereikt, kan door de jeugdrechtbank worden ontvoogd op verzoek van zijn ouders of, wanneer dezen het niet eens zijn, op verzoek van een hunner.
De vader of de moeder die geen verzoek heeft ingediend evenals, in voorkomend geval, degene aan wie de bewaring van het kind is toevertrouwd, moeten alleszins vooraf worden gehoord of opgeroepen.
(De minderjarige wiens vader of moeder overleden is of wiens afstamming slechts ten aanzien van een van zijn ouders vaststaat en die de volle leeftijd van vijftien jaar heeft bereikt, kan door de jeugdrechtbank worden ontvoogd op verzoek van de enige ouder.) <W 31-03-1987, art. 61A>
(Als die ouder een zodanig verzoek niet indient, kan de ontvoogding worden verzocht door de procureur des Konings.) <W 31-03-1987, art. 61B>

Vermits het hier gaat over iemand van 17 jaar, die over een jaar meerderjarig wordt, zal de jeugdrechter geen bezwaar hebben.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

MiWi
Topic Starter

#5 , 29 aug 2010 11:58

Mijn schoonvader heeft niet de wens dat zijn dochter bij hem gaat wonen. Hij heeft haar opgebeld om te zien hoe het gaat en gevraagd of zij nog af en toe bij hem op bezoek zal gaan. Niet de vraag gesteld of zij bij hem wil gaan wonen. Heeft dat trouwens nooit gevraagd. Ook zou ik nog willen zeggen dat hij héél graag drinkt. Zelfs als zij bij hem bezoek is houdt hij zich niet in.

Stel dat mijn schoonvader ermee akkoord gaat zijn dochter te ontvoogden, hoelang kan zo een procedure duren?
Als hij er niet mee instemt, kunnen wij dit aan de jeugdrechter dan vragen of hij dit doet?

MiWi

j.demoor

#6 , 30 aug 2010 10:52

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden is...oefent de andere dat gezag ALLEEN uit.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”