Gerechtsdeurwaarder voor vroegere bewoner

roharro
Juridisch actief: Ja

#16 , 25 mei 2010 23:06

Maar zoals ik begreep heb ik voor die revindicatie facturen nodig, en die heb ik niet. Heeft dat dan wel zin?
En als ik het bedrag van die schuld gewoon betaal, houdt het dan ook niet op? Dan hebben ze hun geld toch?
Maar ik zal morgen inderdaad eens contact opnemen met die deurwaarder zelf. Bedankt voor uw bezorgdheid.
Als u de schuld (opgelet: wordt zeker vermeerderd met o.a. intresten, gerechtskosten, e.d.) tijdig betaalt is de zaak uiteraard opgelost.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 mei 2010 23:21

Ik zie niet in wat er schandalig is aan deze situatie. De gerechtsdeurwaarder gaat naar de plaats waar iemand ingeschreven is in de bevolkingsregisters, hij mag vermoeden dat die persoon daar woonachtig is en dat de goederen die zich daar bevinden zijn eigendom zijn. Als daar betwisting over is oordeelt de beslagrechter. Hoe wil je dit anders organiseren.

Wanneer iemand schulden heeft mag de schuldeiser er van uitgaan dat alles wat zich bevindt op de plaats waar de schuldenaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters zijn eigendom is, en dus in beslag mag genomen worden voor de schulden. Degene die de eigenaar is moet dan bewijzen dat hij de eigenaar is. Hij/zij kan trachten de gerechtsdeurwaarder hiervan te overtuigen, lukt dat niet dan moet hij/zij een procedure doen voor de beslagrechter.

Men kan dan het bewijs van zijn eigendomsrecht leveren op alle manieren, als de rechter je maar gelooft.
Als men echt de eigenaar is slaagt men er meestal wel in de rechter te overtuigen. Beste bewijs is facturen met het bewijs met welke gelden dit betaald is, bijvoorbeeld betaling met bancontact via jou rekening. Maar alles is dus goed als bewijs, als je de rechter maar kan overtuigen van je goede trouw. Dus ook zonder facturen kan dit lukken.

Probeer eerst de gerechtsdeurwaarder te overtuigen. Hij kan vrijwillig afzien van het beslag.

Alyssa
Topic Starter

#18 , 25 mei 2010 23:24

Er werden documenten achtergelaten door de gerechtsdeurwaarder, en daar vind ik onder artikel 1526 Bis terug dat de schuldenaar de inbeslaggenomen goederen in der minne mag verkopen als de opbrengst ervan aangewend wordt voor de betaling van de schuldeisers.
Hiervan zou kennis moeten gegeven worden aan de gerechtsdeurwaarder binnen de tien dagen na de betekening van de beslaglegging.

Als dit een optie is, denk ik dat het bedrag van de volledige schuld meteen betalen toch zeker een oplossing kan zijn.
Het gaat overigens ook niet om zo'n groot bedrag, mijn inboedel is meer waard.

Reclame

Alyssa
Topic Starter

#19 , 25 mei 2010 23:31

Men kan dan het bewijs van zijn eigendomsrecht leveren op alle manieren, als de rechter je maar gelooft.
Als men echt de eigenaar is slaagt men er meestal wel in de rechter te overtuigen. Beste bewijs is facturen met het bewijs met welke gelden dit betaald is, bijvoorbeeld betaling met bancontact via jou rekening. Maar alles is dus goed als bewijs, als je de rechter maar kan overtuigen van je goede trouw. Dus ook zonder facturen kan dit lukken.

Probeer eerst de gerechtsdeurwaarder te overtuigen. Hij kan vrijwillig afzien van het beslag.
Merci, dat wist ik dus niet.

chrisd

#20 , 26 mei 2010 12:22

Maar ik zal morgen inderdaad eens contact opnemen met die deurwaarder zelf.
:?:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 mei 2010 15:45

Weten ervan is nog niet er iets aan doen.
U dient aan uw kwartieragent te vragen of er al een PV van niet meer verblijven is opgesteld samen met een administratieve akte voorstel tot ambtelijke scharpping.
Indien dit VOOR het binnenkomen van de deurwaarder bij u thuis was hebt u een gedegen argument.
Indien niet. Een deurwaarder heeft het wettelijk recht op binnen te komen in de woonplaats van de betrokkene (gezien dus nog ingeschreven is het zijn domicilie) en daar alle voorwerpen die kunnen met beslag bezwaard worden op te schrijven voor openbare verkoop.
Daar kunt u NIETS aan verhelpen.
U kan wel de raad volgen van enkele andere posters en ik raad ZEER sterk aan dat ASAP te doen want anders zal u op een bepaald moment vreemd opkijken.
Het wegnemen van de met beslag bezwaarde zaken is een correctioneel vervolgbaar misdrijf kwestie van niet op verkeerde gedachten te komen.
NEEM ASAP een advocaat - een deurwaarder voert maar uit.
PS u kan natuurlijk ook alles terug opkopen tijdens de openbare verkoop (is soms een goedkopere optie).

Terug naar “Andere”