Mag mijn buur zomaar op mijn eigendom komen?

bartvdv

Re: Mag mijn buur zomaar op mijn eigendom komen?

#16 , 09 jul 2010 20:25

Hmm, dan ben je beter af met een gemengde haag van streekeigen groen: meidoorn, hondsroos, ... relatief goedkoop en nog gesubsidieerd ook.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 09 jul 2010 20:30

jahahaha! moet je die struik-subsidies ook niet bij de gemeente aanvragen?
Dan komen ze elk jaar 'ns kijken hoe je voetwegeltje floreert
En die boer die zal groen uitslaan :mrgreen:
Zet er ook een toverhazelaar tussen.
Heeft magische krachen 8)

waldek2

#18 , 19 jul 2010 10:23

Ik ben een amateur maar ook expert in zulke zaak omdat een rechtsgeding bezig is in de familie.
Het is verboden een plaatje "private weg" te zetten op een buurtweg.
Wat U wel mag is een bordje "private eigendom" plaatsen, maar dan niet op deze weg maar aan een boom in uw prive-tuin naast de weg.
Een buurtweg is publiek toegankelijk en bestaat zowel uit wegen ( chemins 3m ) als voetwegen ( 1m ).
De persoon die er een poort of hekken opzet kan meemaken dat de groene jongens die ervan weten ze stante pede komen afbreken.
Als jij dan een gerechtsgeding start tegen deze groene jongens dan winnen de groene jongens het en ook de advocaten van beide partijen die er rijker van worden. Allemaal op uw kosten. Zo'n geding incl. onafhankelijk landmeter-expert duurt twee jaar, 20 zittingen en twee plaatsbezoeken.
Als in een akte staat dat een aangelande over deze voetweg mag met paar en kar dan betekent dit dat de notaris ervan toen rekening hield dat die weg toen 3 meter was.
De Atlas der Buurtwegen is van de jaren 1840 en die 1 meter zou achterhaald kunnen zijn wat breedte betreft voor het gedeelte dat beschreven is in de recentere akte.
Dus : voetweg openhouden, maar de erfdienstbaarheid is een anderen zaak :
Als de aangelande die erover wil zelf een andere toegang heeft dicht gedaan met een bouwwerk op zijn ander aanliggend perceel dan heeft hij zelf onrechtmatig gezorgd voor zijn ingeslotenheid en hij kan niet van U eisen dat jij dat oplost.
Een heel goede hint, als de zaak te ernstig wordt, is om in het NGI te Brussel de oude stafkaarten te gaan bekijken.
En het NGI heeft luchtfoto's van de jaren 1948 tem 2003 : het zou wel eens kunnen dat U kan bewijzen dat de boer zijn echte toegang naar zijn achterliggend stuk grond heeft dichtgedaan.
Ik kan een rechtsgeding citeren waarbij een persoon die een uitgang eiste over het erf van de buurman dat niet kreeg omdat hij zichzelf in de problemen had gebracht met de bouw (lang geleden) van een garagebox waarvan de uitgang niet gericht was naar de nabije openbare weg.

Reclame

eylis

#19 , 20 jul 2010 16:05

@waldek, toch is er nog een maartje... er zijn openbare buurtwegen en privé... dus de openbare zijn onderhevig aan de wetgeving mbt buurtwegen. Deze buurtwegel loopt door een privé-grond. DWZ dat de weg inderdaad toegankelijk moet zijn, maar je MAG een (vrij te openen) poortje zetten. Daar blijven de groene jongens mooi van af, want dat is huisvredebreuk (ja ook in iemands tuin geldt dat) deze weg ligt immer MIDDEN in zijnen hof :) en brengt de voetganger ENKEL naar de akkergrond van de heersende boer.Dus wandelaars zullen daar nooit of enkel per verdwaling terechtkomen (klopt dat Gregory?)
Elk geval van erfdienstbaarheid is zeer specifiek. en in dit geval is het duidelijk: zij dooft uit want het gaat over een VOETWEGEL (1 m) waar de tractor niet eens over MAG en de heersende partij kan er via een andere weg naartoe.

waldek2

#20 , 21 jul 2010 05:08

@eylis
http://www.trage-wegen-lijn.be/index.ph ... &Itemid=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoedanook, de gemeente in kwestie loopt nu reeds een risico, indien de weg effectief een buurtweg is, moet het recht van doorgang gewaarborgd blijven. (lees: Ofwel moet de poort dus permanent open, ofwel moet de poort weg.) Doorgang verlenen is en blijft dus de allerbeste oplossing.
Een buurtweg en een gemeenteweg kunnen op private grond liggen. Voor een buurtweg ( incl voetweg ) is dit zelfs de regel.
Een nieuwe gemeenteweg is een weg die in de gemeenteraad wordt aangemaakt, incl. straatnaam, na vaststelling van 30 jaar publieke overgang ongeacht wie de eigenaar is van de grond.
Een nieuwe buurtweg is een weg die in de bestendige deputatie van de provincie wordt aangemaakt.
Beiden zijn publiek toegankelijk hoe klein ze ook zijn als ze een trage weg zijn.
Geen kat die het mag afsluiten zelfs met een hekje of een bareel tenzij het door de gemeenteraad ofwel de bestendige deputatie wordt toegestaan. Voorbeeld is een bareel in een bos die de voetgangers doorlaat maar de auto's tegenhoudt.

GregoryvG
Topic Starter

#21 , 28 jul 2010 16:17

De weg loopt effectief recht door mijn tuin.

Ik heb het ook eens gevraagd aan iemand die een fanatieke wandelaar is. hij is tevens lid van allerhande verenigingen en .... Dus is deze persoon eigenlijk iemand voor buurtwegen ed.

Hij zegt dat de poort toegelaten is mits dat deze steeds open blijft. (lees ik ook in het artikel van Waldek2). Tevens zegt hij dat de poorten principieel op slot mag, indien de sleutel bv naast de deur hangt.
De weg moet op elk moment toegankelijk zijn voor personen.

Mag ik nu op de poort een bord hangen "Privé Buurtweg"?

Greats

waldek2

#22 , 28 jul 2010 21:39

Je mag een bordje hangen "Privaat Domein", maar dan niet op de buurtweg zelf maar op de boom in je prive-tuin ernaast.
Dat duidt erop dat de mensen op de buurtweg moeten blijven en daar niet van mogen afwijken door in je tuin te wandelen.
Als het een voetweg is en je kan tbewijzen dat een boer met tractor er niets te zoeken heeft dan kan je aan de gemeente een toelating vragen om er een paaltje te zetten die enkel wandelaars doorlaat.
Dat deurtje met sleutel is niet toegelaten op wegen met publieke erfdienstebaarheid zoals buurt en voetwegen.
Dat is enkel toegelaten tussen buren met conventionele erfdienstbaarheden ( heersend / leidend ) die daar onderling mee akkoord zijn.
Of als ze niet akkoord zijn dan zal een vrederechter het meestal niet aanvaarden als er een dagelijkse overgang is.
Voorbeeld is een achterliggende woning die dagelijks meerdere keren over de erfdienstbare weg moet rijden van zijn buren aan de straatkant.
Maar als de overgang maar enkele keren per jaar is dan gaat die wel een poort met sleutel toelaten.
Voorbeeld is een achterliggend stuk grond die door een boer maar enkele keren per jaar moet bezocht worden.

eylis

#23 , 29 jul 2010 08:49

Waldek, herlees de vorige posts nog eens: wat de erfdienstbaarheid van deze voetwegel betreft: in de oorspronkelijke akte staat er een tegenstrijdigheid:
- het is een voetwegel (1 m) voor de oorspronkelijke paard en kar-toegankelijkheid moet dat een weg van 2 meter zijn. Dus een tractor kan er al helemaal niet door zonder telkens de tuin van Gregory te beschadigen.
-Bovendien kan de buurtboer zijn achterliggende land WEL bereiken via zijn andere weide . Alleen is hij zo dom geweest een schuurtje te zetten op die toegang. Dus hij heeft zelf een obstakel opgeworpen.
De erfdiesntbaarheid dooft dus uit.
Enkel wandelaars kunnen nog via die wegel door.
Of de boer met zijn fiets.

GregoryvG
Topic Starter

#24 , 29 jul 2010 13:31

Inderdaad het klopt.

Op de atlas der buurtwegen staat dat er weg een voetweg is met breedte 1meter.
In de akte staat dat de buurtweg een erfdienstbaarheid is.

Vroeger, bij het opstellen van de atlas, was mijn grond 2 gronden die gescheiden was door die voetweg.
Nadien zijn de gronden samengevoegd. En de notaris heeft daar de erfdienstbaarheid in geschreven. Echter staat het tot op heden in de atlas der buurtwegen als voetweg van 1m.

De grond van de buurtweg is van mij echter. Dus concludeer ik, mijn grond "privé", voetweg "buurtweg", prive buurtweg :p

Vandebos

#25 , 29 jul 2010 13:39

Mooi maar die vlieger zal niet opgaan vrees ik... Waldek2 biedt de beste oplossing.

waldek2

#26 , 31 jul 2010 07:10

Een eigenaar van een erf nr1 die de toegang naar een achterliggend stuk land erf nr2 heeft dicht gedaan met een eigen bouwwerk op erf nr1 kan geen overgang eisen over erf nr3 van een andere eigenaar beroepdoende op ingeslotenheid.
En het is zelfs van geen belang of eigenaar van erf nr1 pas later erf nr2 heeft aangekocht.

http://www.elfri.be/rechtspraak/recht-v ... bouwwerken" onclick="window.open(this.href);return false;
cassatie :
Er kan geen recht van uitweg worden toegekend als blijkt dat de moeilijkheden die de eigenaar van het beweerd ingesloten erf ondervindt om een voldoende toegang te hebben tot de openbare weg in overeenstemming met het normale gebruik van zijn eigendom en de bestemming ervan, niet voortspruiten uit de ligging van zijn erf, maar uit de bouwwerken die op dit erf zijn uitgevoerd door de eigenaar of zijn rechtsvoorganger.

GregoryvG
Topic Starter

#27 , 02 aug 2010 07:40

Dat is wel leuk om te weten. Dit bevestigd eigenlijk het feit dat indien de buurt met zijn tractor op zij wei wenst, hij het via zijn grond moet doen.
Bedankt voor deze cassatie.

GregoryvG
Topic Starter

#28 , 01 sep 2010 09:56

Ik had beloofd om een update te geven indien er zaken zouden veranderen.

Mijn stuk is afgezet en de buur kan nu totaal nietmeer door (met mijn tractor). Er staan gebetoneerde palen in de weg.

Volgende stap: poortjes zetten.

eylis

#29 , 01 sep 2010 10:13

hihihi,
en wat zegt hij?

GregoryvG
Topic Starter

#30 , 08 sep 2010 10:29

Hij heeft het gezien, maar heeft niets gezegd. Zullen wel zien als hij er staat met zijn tractor.

ben ook benieuwd

Terug naar “Andere”