Erkenning kind via rechtbank afdwingen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Erkenning kind via rechtbank afdwingen

#16 , 25 mar 2014 11:20

Het kan dus goed zijn dat hij onderhoudsgeld zal moeten betalen zonder ook de (wettelijke) vader te zijn?
Klopt
Dus plichten, ok, maar rechten zal hij niet hebben... Of zie ik dit verkeerd?
Hij kan het kind erkennen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Topic Starter

#17 , 25 mar 2014 11:27

Kan hij dit (erkennen van het kind) doen tegen de wil van de moeder?

Want als ik hem dit vertel zal het voor hem des te duidelijker zijn dat ze munt wil slaan uit de situatie (hij mag wel betalen, maar zijn kind zien of er een band mee opbouwen, dat hoeft niet...)

duma

#18 , 25 mar 2014 12:01

De moeder moet akkoord gaan met de erkenning.
Als zij dit niet doet, kan uw kennis alsnog een DNA test eisen voor de rechtbank, die hem in dit geval zeker niet geweigerd zal worden.
Als dan zou blijken dat hij niet de vader is, wordt het voor haar heel leuk.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 mar 2014 23:37

En wie moet dan het bewijs leveren DAT beide gemeenschap hebben gehad?
Hoe kan de moeder dat leveren als het een one night stand was?

KimSe
Topic Starter

#20 , 26 mar 2014 10:16

Ik wou jullie niet onthouden van een kleine update:

Onze kennis heeft inmiddels een advocaat gesproken. Zijn ex beroept zich blijkbaar op artikel 338 waarbij er een "besloten" zitting is bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg.
Zijn advocaat heeft hem aangeraden in eerste instantie niet akkoord te gaan met de eisen van de partij omdat op die manier de voorzitter de partijen zowiezo verwijst naar openbare zitting en daar nog alles open ligt voor hem...

Hij zou ook geinformeerd hebben naar onderhoudsgeld met terugwerkende kracht: blijkbaar wordt dit niet meer toegestaan, wat voor onze kennis toch al een hele opluchting was...

Pittig detail:
Zijn ex heeft gisteren contact gehad met een gemeenschappelijk kennis en zou letterlijk gezegd hebben: ik hoop dat ik met het geld dat ik moet krijgen van hem mijn rijbewijs kan betalen...

Terug naar “Andere”