DIt is een wet als er één van de samenwonenden overleden is!..Heeft dus niets met mijn situatie te maken(mijn partner is nog steeds in leven)
Je haalt het zelf aan in deze rubriek:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 25&t=37899" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn inderdaad OCMW's die soms in dergelijke gevallen rusthuiskosten, waarvoor ze zijn tussenbeide gekomen, (gedeeltelijk) terugvorderen.
De reden die ze daarvoor hanteren is dat die langslevende partner een voordeel (vruchtgebruik) heeft verkregen uit het wettelijk samenwonen.
Het is geen kwestie van "veel geluk"..maar van wetgeving..dus nogmaals speciaal voor jou:
“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Een wettelijk samenwonende vriend(in) is geen schoonzoon(dochter) en dus GEEN levensonderhoud verschuldigd aan de ouders van zijn/haar vriend(in),tenzij bij toepassing van art.1477,§6 B.W.,wat hier niet het geval is.
“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...Art.100bis.§ 1. De Koning kan regels en voorwaarden vaststellen betreffende :...c) het verhaal op ...de onderhoudsplichtigen...zoals bepaald in artikel 98, §§ 2...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).
“Art.14§ 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van dit besluit en in § 3 van dit artikel kan geen verhaal worden uitgeoefend tegen de onderhoudsplichtige als ZIJN netto belastbaar inkomen van het voorlaatste kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin over de uitoefening wordt beslist, het bedrag van +/-22,000 verhoogd met +/-3000 EUR voor elke persoon ten laste, niet overschrijdt...”(9 MEI 1984. _ Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 100bis, § 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.).
Dus het netto belastbaar inkomen van de onderhoudsplichtige...dus met het netto belastbaar inkomen van zijn wettelijk samenwonende wordt GEEN rekening gehouden.
Een advocaat die niet "up-to-date" is..zal niet langer meer advocaat zijn ..me dunkt.
Maar wees gerust ...mijn advocaat is niet de eerste de beste..en is ZEKER UP TO DATE