tijdelijk zonder inkomen - leefloon?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: tijdelijk zonder inkomen - leefloon?

#16 , 18 nov 2015 20:34

Ik ben ook bij mijn eerste madam, nog nooit een uitkering ontvangen en ik betaal graag mijn -behoorlijke- belasting. Maar: ik vind wel dat met dat geld spaarzaam moet worden omgesprongen en dat er nog altijd zoiets is als individuele verantwoordelijkheid en de gevolgen van eigen daden dragen. Iemand -ik spreek nu in het algemeen, niet over dit specifieke geval- die zichzelf in een situatie brengt waarbij het hele loon vatbaar wordt voor beslag en er dan op rekent dat de gemeenschap gratis en voor niets zijn alimentatielast overneemt, sorry, daar ben ik niet mee akkoord. Vooraleer een OCMW dat zelfs maar overweegt zouden ze m.i. eerst alles moeten onderzoeken en alles uit de kast halen, tot en met verkoop van roerende en onroerende eigendommen, terugvorderen via de onderhoudsplicht van de familie etc....vooraleer een terugbetaalbaar voorschot toe te kennen.

Iets anders doen gaat gewoon in tegen de essentie van de alimentatieplicht: die rust op de ouder en het bedrag wordt bepaald door een rechter, het is niet een plicht van de staat. Dergelijke toestanden ondergraven de fundamenten van het sociaal systeem.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#17 , 19 nov 2015 19:41

Even een kleine correctie: het bedrag van de onderhoudsgelden wordt bepaald door de ouders. Alleen als de ouders (of één van de ouders) niet willen overeenkomen dan is het een rechter die het bepaald.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 nov 2015 19:47

Even een kleine correctie: het bedrag van de onderhoudsgelden wordt bepaald door de ouders. Alleen als de ouders (of één van de ouders) niet willen overeenkomen dan is het een rechter die het bepaald.

Wat hebben de ouders hier mee te maken ???

Het gaat hier over leefgeld van het OCMW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#19 , 19 nov 2015 20:24

Wat hebben de ouders hier mee te maken ??? Het gaat hier over leefgeld van het OCMW
Ik gaf alleen een kleine correctie (niet echt belangrijk) op het bericht van Xenophon die stelde "het bedrag wordt bepaald door een rechter". Sorry als ik onduidelijk was.

Xenophon

#20 , 20 nov 2015 17:49

Wat hebben de ouders hier mee te maken ??? Het gaat hier over leefgeld van het OCMW
Ik gaf alleen een kleine correctie (niet echt belangrijk) op het bericht van Xenophon die stelde "het bedrag wordt bepaald door een rechter". Sorry als ik onduidelijk was.
In casu (maar ik weet niet of het in deze post gezegd wordt, TS heeft er een paar lopen) is er een vonnis dat alimentatie toekent, vandaar....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fons54
Topic Starter

#21 , 21 nov 2015 09:44

Er is inderdaad een vonnis. Ik heb nu nog een "klein" bedrag als achterstal en ik hoop deze asap te kunnen betalen. Ik heb trouwens contact opgenomen met de OCMW en ik werd uitgenodigd voor een gesprek. Ze hebben dus niet direct NEEN gezegd. Maar het is nu niet meer nodig en ik hoop het zo te houden.

Terug naar “Andere”