Zijn er voordelen voor de belastingen.

citroentje
Topic Starter

Zijn er voordelen voor de belastingen.

#1 , 23 jun 2008 14:29

Wij wonen al bijna vijf jaar samen.
Tot verleden jaar had ik een inkomen.Nu ben ik en me dochter tenslaste van me vriend.
Sommige zeggen tegen mij dat dat niet telt voor de belastingen gezien wij niet samenwonen met een kontrakt.
Nu hadden we ook graag een voordeel van de belastingen gehad zodat hij niet meer belast word als alleenstaand.
Dus wat is beter trouwen of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 23 jun 2008 14:49

Indien één van beide partners geen inkomen heeft, is het fiscaal interessanter om gezamenlijk te worden belast. Uit fiscaal oogpunt zou ik u dan ook adviseren om OFWEL een verklaring van wettelijke samenwoning te ondertekenen op het gemeentehuis OFWEL te trouwen. Indien jullie dit in 2008 doen, worden jullie voor inkomstenjaar 2008 wel nog afzonderlijk belast. Pas voor de inkomsten van het jaar dat volgt op het huwelijk of verklaring wettelijke samenwoning worden jullie gezamenlijk belast: in jullie geval vanaf 2009.

j.demoor

#3 , 25 jun 2008 09:06

“Art.88.Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct. van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct. van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 8.880,00 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Uw ‘vriend’ is uw echtgenoot niet,zodat hij geen deel van zijn beroepsinkomsten aan u kan toerekenen.

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.660,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :1° hun kinderen...”(WIB).

Uw kinderen zijn niet hun of zijn kinderen,zodat zij niet ten laste van uw vriend kunnen zijn.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Andere”