kind op straat zetten op 23jqrige leeftijd??

pivo1914
Topic Starter

kind op straat zetten op 23jqrige leeftijd??

#1 , 09 jul 2008 12:52

Hallo,

Mijn vriendin heeft thuis een probleem.

Situatie :

- ouders zijn gescheiden (vader met de noorderzon verdwenen)
- mijn vriendin (23) en haar zus (19) wonen bij de moeder.

Probleem :

De moeder heeft eens andere vriend sinds geruime tijd en wil gaan samenwonen (ze huren beide).

Ze willen dus tesamen 1 huis/app huren maar hebben mijn vriendin 'vriendelijk' verzocht het huis te verlaten...

Is dit wettelijk mogelijk om je kind zo op straat te zetten (ze is nauwelijks 3 weken van school en heeft dus ook het nodige geld).

Wat te doen?? buiten het feit dat ik dit SCHANDALIG vind dat een 'moeder' dit kan doen...

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje

#2 , 09 jul 2008 22:55

Als u vriendin geen enkele inkomen heeft kan ze michien best raad gaan vragen bij een ocmw.

j.demoor

#3 , 10 jul 2008 10:53

Moeder is niet verplicht haar huis te laten (mede)bewonen door haar meerderjarige kinderen.

Evenwel : “Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig...”(Burgerlijk Wetboek).

Weigert moeder haar huis te laten bewonen door haar behoeftig kind,dan kan dat kind haar door de vrederechter laten veroordelen tot betaling van een onderhoudsgeld waarmee dat kind in haar levensonderhoud,inbegrepen huisvesting,kan voorzien.Dit behoeftig kind kan daartoe aanspraak maken op een pro-deo-advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”