schuldbemiddeling en samenwonen

SVH
Topic Starter

schuldbemiddeling en samenwonen

#1 , 17 aug 2008 14:28

Mijn partner en ik wonen al drie jaar samen maar omdat we sneller willen sparen voor een woning zouden wij bij mijn partner zijn moeder willen intrekken.
Zijn moeder heeft al 2 jaar schuldbemiddeling.
Zijn er gevolgen voor haar en voor ons?
Gebeurt er een herziening van de afbetaling schuldenlast?
Worden onze inkomens vanaf dan meegerekend?
Zal zij dan maandelijks minder leefgeld krijgen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

SVH

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 aug 2008 12:18

Ik ga ervan uit dat u met ’schuldbemiddeling’ bedoelt ‘collectieve schuldenregeling’.

“Art.1675/4...§ 2. Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen :...7° een gedetailleerde staat en raming van de baten en de lasten van het vermogen van de verzoeker, van het gemeenschappelijk vermogen indien hij gehuwd is onder een stelsel van gemeenschap van goederen en van het vermogen van de echtgenoot of de met de verzoeker samenwonende(n)...Art.1675/14...De schuldenaar stelt de schuldbemiddelaar onverwijld in kennis van iedere wijziging van zijn vermogenstoestand die optrad na de indiening van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1675/4...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.16.§ 1. Onverminderd de toepassing van het bepaalde in § 2, komen alle bestaansmiddelen in aanmerking van welke aard en oorsprong ook, waarover de aanvrager beschikt...Kunnen eveneens in aanmerking worden genomen binnen de perken bepaald door de *Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de bestaansmiddelen van de personen met wie de aanvrager samenwoont.”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

* 11 JULI 2002. - Koninklijk besluit houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

tieneke79

#3 , 17 okt 2008 14:41

mijn vriend zit ook in schuldbemiddeling
sinds een jaar wonen we samen
voordien hadden we dezelfde schrik als jullie, mr de advocaat SBM zei dat dat perfect kon, zonder verandering van eender wat...
tot hier toe hebben we ook nergens last van gehad

hebben jullie iets gemerkt of te weten gekomen?

Reclame

Terug naar “Andere”