Urne meenemen buitenland

sylvia52
Topic Starter

Urne meenemen buitenland

#1 , 11 jan 2009 09:36

Een vriendin van mij heeft me gevraagd of ik, als zij voor mij overlijdt, haar assen wil gaan uitstrooien ergens in het buitenland (Europa). Ik heb zonder meer ja gezegd. Dit alles (mijn naam en plaats van uitstrooien) is genoteerd bij de notaris. Nu is mijn vraag : kan ik zo maar een urne meenemen in mijn bagage in het vliegtuig ??? Zijn er bijkomende formaliteiten/kosten die mijn vriendin NU al kan regelen ? En zo niet, welke weg moet IK volgen om zonder problemen later haar laatste wens uit te voeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2009 11:04

u moet bij de gemeente een akte ophalen dat de urne uit het land gaat - ( indien deze nu in een columbarium staat) - u moet in elk geval een soort van doorlaatbewijs hebben - dus best eens navragen bij uw gemeente

Modaliteiten hangen af van naar welk land met de asse zou overbrengen

sylvia52
Topic Starter

#3 , 12 jan 2009 13:30

Bedankt voor uw antwoord. Gelukkig is mijn vriendin nog niet overleden hoor !!!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2009 18:50

wel dan is het nog eenvoudiger - laat uw vriendin in haar testament zetten dat de notaris alles regelt ( aanvraag documenten enz) - de kosten betaald en dan kan u op het gepaste moment de verzegelde urne ( wordt verzegeld door een officier van bestuurlijke politie) gaan ophalen.

sylvia52
Topic Starter

#5 , 17 jan 2009 10:21

Bedankt voor de raad. Ik bespreek dit zeker met haar één van de dagen.

Terug naar “Andere”