Weigering tot inschrijving domicile wegens student zijn

yanna
Topic Starter

Weigering tot inschrijving domicile wegens student zijn

#1 , 06 apr 2009 14:15

Mijn zoon heeft onlangs zijn eigen appartement aangekocht in de stad waar hij studeert en wil er zich officieel vestigen. Hij krijgt van mij een maandelijkse toelage om in levensonderhoud te voorzien.
Het appartement kon hij aankopen zonder lening van de erfenis van zijn vader die een aantal jaren geleden overleed.
Hij studeert dit jaar af aan de universiteit, is 25 jaar en wil in die stad zijn leven verder opbouwen.
Maar, zijn aanvraag tot inwoner, domicile, wordt geweigerd omdat hij momenteel nog student is.
En het feit dat hij wel degelijk eigenaar is van een appartement doet volgens de stad hier niets terzake.
Hij heeft officieel geen inkomen en daar draait het blijkbaar allemaal om.
Ik vind het een bizar gegeven en vraag me af of de stad wel correct handelt in deze zaak ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2009 19:44

Ook in Antwerpen vb zal een appartement waar een student in verblijft beschouwd worden als studentenkot.

Wanneer woont mer ergens als men al zijn belangen daar heeft.
Nogal wat 'studenten' laten zich apart inschriven om dan oa van het ocmw enz te kunnen genieten.
Het spreekt dus voor zich dat in steden men zeer weigerachtig staat tgo zulke 'nep' inschrijvingen.

Vandebos

#3 , 06 apr 2009 21:18

Zijn akte van eigendom eens meenemen naar de gemeente. Als hij die flat met eigen middelen heeft kunnen aankopen moet dat toch een duidelijk bewijs zijn dat hij er zich wil vestigen zonder het oogpunt te hebben een leefloon te gaan trekken? ( Mag je wel een pand bezitten om een leefloon te kunnen genieten?)

Beetje kafkiaanse toestand..

Reclame

yanna
Topic Starter

#4 , 06 apr 2009 22:02

Hij heeft zijn akte meegenomen naar het stadhuis, maar dat maakte voor hun geen verschil uit.
Hij mag dus wel een woning, appartement bezitten in die stad, alle belastingen e.d. betalen als eigenaar, maar hij mag er zich niet officieel vestigen zolang hij studeert of geen inkomen heeft.
En dat terwijl er geen enkele intentie is om misbruik te maken van het ocmw, terwijl........ja, vul zelf maar aan......

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2009 17:54

Vraag eens aan het gemeentebestuur bij wie je moet zijn om beroep aan te tekenen tegen die beslissing.
Uiteindelijk kan er op bevel van de min.binnenlandse zaken worden ingeschreven.

Terug naar “Andere”