Voogdij dubbele nationaliteit

ManuNeko
Topic Starter

Voogdij dubbele nationaliteit

#1 , 21 sep 2009 21:30

Onze dochter is momenteel 2 jaar. Wij zijn een gemengd koppel Belgish-Thais en de dochter heeft de dubbele nationaliteit.

Wat wij ons afvragen is wat er met onze dochter gebeurd als wij beiden komen te overlijden?

Mijn vader is overleden en mijn moeder zit in een rust- en verzorgingstehuis, ik ben enig kind en er is dus weinig of geen naaste familie.

De ouders van mijn vrouw wonen in Thailand, en daar zijn er wel veel broers en zussen. Kan onze dochter dan worden opgevangen door een zus van mijn vrouw? Hoe werkt dat? En hoe zit het eigenlijk met de erfenis? Ons huis gaat naar onze dochter, maar hoe werkt dat als zij naar Thailand gaat wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 23 sep 2009 10:49

Onze dochter is momenteel 2 jaar. Wij zijn een gemengd koppel Belgish-Thais en de dochter heeft de dubbele nationaliteit.

Wat wij ons afvragen is wat er met onze dochter gebeurd als wij beiden komen te overlijden?

Mijn vader is overleden en mijn moeder zit in een rust- en verzorgingstehuis, ik ben enig kind en er is dus weinig of geen naaste familie.

De ouders van mijn vrouw wonen in Thailand, en daar zijn er wel veel broers en zussen. Kan onze dochter dan worden opgevangen door een zus van mijn vrouw? Hoe werkt dat? En hoe zit het eigenlijk met de erfenis? Ons huis gaat naar onze dochter, maar hoe werkt dat als zij naar Thailand gaat wonen?
Zijn jullie beide van zin om binnen de 16 jaar het tijdelijke te ruilen voor het eeuwige?
Zo niet zou ik mij niet direct zorgen maken.

Maar indien jullie dit wel zouden doen, dan kan je een testament opmaken over wat er moet gebeuren met je dochter.
Erfenis komt tot leeftijd van 18 jaar van de erfgenaam onder beheer van jeugdrechter of zijn aangestelde. Daarna gewoon naar het kind.

j.demoor

#3 , 23 sep 2009 10:51

“Art.34.§ 1. Behalve...worden de staat en de bekwaamheid van een persoon beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht)

‘de dochter heeft de dubbele nationaliteit’ houdt dus in dat zij inzake voogdij onder toepassing valt van het Belgisch recht.

“Art.392.De ouder, die het laatst het ouderlijk gezag uitoefent, kan een voogd aanwijzen, hetzij bij testament, hetzij bij wege van een verklaring voor de vrederechter van zijn woonplaats of voor een notaris. Op voorwaarde dat de ouders gezamenlijk handelen, kunnen zij zulks ook doen bij een verklaring voor de vrederechter of voor een notaris. Zij kunnen hun keuze op ieder ogenblik wijzigen door het doen van een nieuwe verklaring...Art.393.Indien de ouders geen gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid die hen in het voorgaande artikel wordt geboden of indien het niet mogelijk was hun keuze te volgen, kiest de vrederechter zodra hij kennis heeft van het ontstaan van de voogdij, een voogd die geschikt is om de minderjarige op te voeden en zijn goederen te beheren, bij voorkeur uit de naaste familieleden...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ManuNeko
Topic Starter

#4 , 07 okt 2010 14:35

Ik ben ondertussen met alle papieren zover dat het tijd wordt om een verzoekschrift tot de vrederechter te richten. Kan er mij iemand vertellen hoe wat er allemaal in zo'n verzoekschrift moet staan. Of nog beter aan een voorbeeld helpen van zo'n verzoekschrift.

Alvast bedankt.

Mariette

#5 , 26 nov 2010 09:08

Ik ben ondertussen met alle papieren zover dat het tijd wordt om een verzoekschrift tot de vrederechter te richten. Kan er mij iemand vertellen hoe wat er allemaal in zo'n verzoekschrift moet staan. Of nog beter aan een voorbeeld helpen van zo'n verzoekschrift.

Alvast bedankt.
Als beide ouders een testament neerleggen bij een notaris, dan is dat toch voldoende? Is trouwens gratis.

Terug naar “Andere”