Binnenkort moet ik door omstandigheden vertrekken uit mijn huidige huurhuis. Ik heb nog niet meteen een nieuwe woning in het vooruitzicht. Mijn zus wil me echter voorlopig onderdak bieden in de door haar gekochte woning (dit mag voor haar zelfs enkele jaren duren, daar zit ze niets mee in), maar ze wil wel weten of hieraan geen al te zware consequenties zijn verbonden. Als ik het goed begrijp zullen we feitelijk samenwonend zijn. Ik zou dan ook mijn domicilieadres bij mijn zus hebben uiteraard.
Tot nu toe woonde mijn zus alleen in haar huis. Als ik er bij haar intrek, verandert wettelijk dan haar situatie en zoja, op welke gebieden? (fiscaal, aansprakelijkheid, heffingen/betalingen, risico's mbt inbeslagname van roerende goederen, en misschien vergeet ik nog allerlei aspecten).
Ik sta als vastbenoemd leerkracht fulltime in het onderwijs en ben solvabel. Mijn zus is manager in een Nederlands bedrijf net over de grens. Zij vraagt zich dus eveneens af of er op dàt vlak (grensarbeid) ook geen wettelijke veranderingen zullen zijn voor haar...
Alvast bedankt voor het advies.