Wettelijke voogd

Whoknows
Topic Starter

Wettelijke voogd

#1 , 25 dec 2009 12:48

Beste iedereen,

Allereerst prettige feestdagen en een geweldig 2010 !!

Vraagje : ik ben vader van twee kinderen. De moeder van de kinderen is twee jaar geleden overleden. Wij zijn nooit getrouwd geweest. De kinderen zijn bij geboorte door mij erkend - ze dragen dus mijn naam.

Ben ik, na het overlijden van de moeder van de kinderen, automatisch de wettelijke voogd ? Of dien ik nog iets te ondernemen ? Mijn ex-schoonfamilie is namelijk allerlei aan het ondernemen om de kinderen bij me weg te halen ...

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 dec 2009 10:33

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden of vermoedelijk afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag ALLEEN uit.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U dient dus niets hiertoe te ondernemen.

“Art.375bis De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden...“(B.W.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2009 14:51

U bent eigenlijk niet de voogd maar een van de ouders nl de vader.
Juridisch hebt u en niemand anders het ouderlijke gezag.
Familieraden zijn een jaar of 5 geleden afgeschaft dus is er ook geen familieraad of een toeziende voogd meer.

Reclame

Terug naar “Andere”