Onderhoudsplicht tegenover ouders

V1nce
Topic Starter

Onderhoudsplicht tegenover ouders

#1 , 08 jan 2010 11:49

Beste,

Kan deze onderhoudsplicht verbroken worden? Sinds ik 2 personen te lasten heb: zieke vrouw(zelfstandige geweest & nu fibromyalgie dus geen OCMW steun) en een studerende zoon in hoger onderwijs.

Hierbij wetende dat de ouder alleen is dus vader is dood, en dat ze in een OCMW woning woont. Ook naar mijn inzien versplit ze haar geld (dat zij nog onlangs geerfd heeft) door op latere leeftijd(nu dus) nog een nieuwe auto te kopen, terwijl haar vorige nog goed werkte.

Hierbij wil ik dus geen EURO bijleggen indien ze binnen enkele jaren in het rusthuis beland, en zeker en vast mijn kind laten mee opdraaien of onroerende goederen verkopen.

Vriendelijke groeten,
Vincent.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jan 2010 11:59

Beste,

Kan deze onderhoudsplicht verbroken worden? Sinds ik 2 personen te lasten heb: zieke vrouw(zelfstandige geweest & nu fibromyalgie dus geen OCMW steun) en een studerende zoon in hoger onderwijs.

Hierbij wetende dat de ouder alleen is dus vader is dood, en dat ze in een OCMW woning woont. Ook naar mijn inzien versplit ze haar geld (dat zij nog onlangs geerfd heeft) door op latere leeftijd(nu dus) nog een nieuwe auto te kopen, terwijl haar vorige nog goed werkte.

Hierbij wil ik dus geen EURO bijleggen indien ze binnen enkele jaren in het rusthuis beland, en zeker en vast mijn kind laten mee opdraaien of onroerende goederen verkopen.

Vriendelijke groeten,
Vincent.
Van de onderhoudsplicht van de kinderen tov ouders bij opname in een rusthuis kan alleen vrijstelling gegeven worden indien ze door hun ouders tijdens hun jeugd ernstig verwaarloosd werden. In alle andere gevallen kunnen de kinderen aangesproken worden indien de bestaansmiddelen van de ouder(s) op dat ogenblik niet volstaan om de rekeningen te betalen. OCMW zal betalen maar bij u terugvorderen. Hoeveel u zal moeten terugbetalen aan OCMW hangt af van gezamenlijk netto-belastbaar inkomen en aantal kinderen ten laste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 08 jan 2010 19:53

Is deze wet niet veranderd?

Reclame

wanton

#4 , 08 jan 2010 20:16

Neen , deze wet is niet veranderd. Wel zijn er bepaalde gemeenten , zoals het noodlijdende Oostende van Johan Vandela , die het niet meer toepassen voor hun inwoners. Onterecht , maar alla.

Wanneer iemand in een rusthuis terechtkomt en die kan met eigen middelen zijn verblijf niet (meer) betalen , neemt het OCMW van die gemeente de opleg ten laste. Daarna gaat dat OCMW de onderhoudsplicht nazien van de kinderen. Hetgeen een kind eventueel moet betalen hangt af van twee zaken :
1. het kindsdeel : een kind moet slechts betalen alsof alle kinderen samen alles terugbetalen.
2. De persoonlijke situatie : afhankelijk van inkomen en aantal personen ten laste. Soms worden extra kosten van de kinderen meegerekend zoals zware ziektekosten.

Indien vastgesteld wordt dat de rusthuisbewoner zich verarmt heeft , vb. zijn huis verkocht en het geld uitgedeeld , zal het OCMW de volledige kost terugvorderen van de kinderen.
Indien er een onoverkomelijke breuk is geweest tussen ouders en het kind , kan het OCMW afzien van terugvordering wegens 'billijkheidsredenen.

Voor info en het barema : zie hier
http://www.okra.be/page?orl=1&ssn=&lng=1&pge=80&nws=118
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

emiel d

#5 , 08 jan 2010 22:36

Wanton antwoordt aan Creatief:Neen , deze wet is niet veranderd. Wel zijn er bepaalde gemeenten, zoals het noodlijdende Oostende van Johan Vandela, die het niet meer toepassen voor hun inwoners. Onterecht ..”

ONDERHOUDSPLICHT tegenover RUSTHUISRESIDENTEN

De onderhoudsplicht tegenover een ouder die in een rusthuis resideert, blijft een onderwerp op kranten- en internetfora. > http://www.standaard.be/artikel/detail. ... t+rusthuis

Het is algemeen bekend dat OCMW’s in principe de kosten die voortvloeien uit de plaatsing in een rust- of verzorgingstehuis, geheel of gedeeltelijk terugvorderen van de onderhoudsplichtige familieleden. Het OCMW kan in bepaalde gevallen afzien van terugvorderingen, bijvoorbeeld als het inkomen van de onderhoudsplichtige beneden een bepaalde grens ligt, om redenen van billijkheid en efficiëntie (bijvoorbeeld in het geval dat de onderhoudsplichtige niet betaalt, kan het OCMW afzien van een dagvaarding wegens te hoge procedurekosten). Er zijn dus mogelijkheden om niet met terugvorderingen belast te worden.

Momenteel is die onderhoudsplicht niet van toepassing in een aantal steden (o.a. Gent, Herentals, Menen, Oostende).

AFSCHAFFING ONDERHOUDSPLICHT OOSTENDE

Sociale of andere motieven?
Oostende was de eerste stad die in december 2001 overging tot de afschaffing van de onderhoudsplicht.
Die afschaffing werd door de bevolking bijzonder gunstig onthaald.

Voorstanders van de instandhouding van die onderhoudsplicht voelden zich gepakt.
Ze vonden dat het niet kon dat men vanuit het OCMW de afschaffing meldde, terwijl dit niet zo was.
Volgens de OCMW-voorzitter was er eigenlijk niets afgeschaft, men had simpelweg de wet omzeild door het optrekken van het plafond belastbaar inkomen tot 100.000 euro (4 miljoen 33 duizend 990 Bfr.) per maand.
Aldus werd ieder die een belastbaar inkomen had van minder dan HONDERDDUIZEND euro per maand vrijgesteld van terugvorderingen.” > http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 012004_024 .

Die afschaffing heeft een voorgeschiedenis
Is het in Oostende algemeen bekend dat het OCMW Oostende in december 2001 overging tot de afschaffing van de ‘onderhoudsplicht tegenover een in een rusthuis residerende ouder’, dan is in beperkte kring bekend dat die afschaffing volgde op vragen die het gemeenteraadslid J. K. anno 1999 via het gemeentelijk bulletin richtte tot het OCMW. Het gemeenteraadslid informeerde naar de door het OCMW-beleid gevolgde procedures bij het toepassen van het stelsel ‘onderhoudsplicht tegenover een in een rusthuis residerende ouder’ en dit vanaf 1994.

Onbeantwoorde vragen
Vaststelling was dat er van de 12 gestelde vragen er slechts 2 beantwoord werden.
Eén van de onbeantwoorde vragen was onder meer: In hoeveel gevallen werd er aan de onderhoudsplichtige kinderen ontheffing verleend op grond van billijkheidsredenen?
Het OCMW zweeg
Alhoewel het raadslid aandrong voor een antwoord bleef het OCMW zwijgen.
Vermits de wetgever de OCMW's de mogelijkheden toemeet om op grond van billijkheidsredenen ontheffing te verlenen van onderhoudsbijdragen(o.a. familiale omstandigheden, verstoring van de familiale relaties), kon het toch geen probleem zijn dat het OCMW informeerde omtrent het aantal ingediende verzoeken om vrijstelling van onderhoudsbijdragen te bekomen en in hoeveel gevallen er door het OCMW positief gereageerd werd.
MEER: http://www.onregelmatigheden-onderhouds ... ichting_11

Oktober 2007 herhaalde een Oostends gemeenteraadslid de volgende vragen:
1. In hoeveel gevallen werd er in de loop van de jaren 1994 – 2001 al dan niet aan onderhoudsplichtigen VRIJSTELLING VAN ONDERHOUDSPLICHT VERLEEND OP GROND VAN BILLIJKHEIDSREDENEN?
2. Hoeveel onderhoudsplichtigen weigerden in de loop van de voormelde periode ONDERHOUDSBIJDRAGEN TE BETALEN en werden daarvoor al dan niet gedagvaard?
Het OCMW antwoordde:
“WIJ BESCHIKKEN NIET OVER DE INFORMATIE waar u naar vraagt. Zoals u allicht weet hebben wij sinds 04/12/2001 een nieuwe systeem, waarbij geen bijdragen meer gevraagd worden.
Wij zijn enorm tevreden over het resultaat, zowel naar effecten inzake ons financieel beheer, als inzake de positieve gevolgen naar kinderen van niet betaalkrachtige in rusthuizen verblijvende ouderen, alsook naar effecten ouders-kinderen relaties.”

GELOOFWAARDIG en aanvaardbaar dat een OCMW niet heeft bijgehouden hoeveel onderhoudsplichtigen er werden vrijgesteld van onderhoudsbijdragen en hoeveel onderhoudsplichtigen de gevorderde onderhoudsbijdragen niet betaalden?

zizi

#6 , 01 feb 2013 16:29

Beste,

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag/andere situatie.
Kan iemand dit nog verduidelijken ? Waar zou ik meer informatie kunnen terugvinden ?

Ik voelde mij zeer aangesproken in deze omschrijving hierboven: "..Van de onderhoudsplicht van de kinderen tov ouders bij opname in een rusthuis kan alleen vrijstelling gegeven worden indien ze door hun ouders tijdens hun jeugd ernstig verwaarloosd werden..."

En zoek al enkele weken naar meer informatie rond dit onderwerp zodat ik volledig kan breken met 1 van mijn ouders maar kon nog niets terugvinden tot ik deze post ontdekte.

Alvast bedankt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2013 18:09

Hangt dus van de woonplaats van betrokken ouder af.
Vraag daar na bij het OCMW maar bij mijn weten zijn er niet zoveel OCMW's die de regel toepassen integendeel.
Wat ik weet is dat het OCMW van Antwerpen pas ingaat op de vraag om niet te betalen als het kind vanaf zijn 16 jaar geen enkele band meer had met de betreffende ouder. (staat niet opschrift).
De tweede link is de bedragen die invorderbaar zijn. U kan deze wel inbrengen op uw belastingbrief
Twee links
http://www.vlaamsabvv.be/art/pid/23361/ ... t-2007.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”