meerderjarig+alleen wonen

johanlateur
Topic Starter

meerderjarig+alleen wonen

#1 , 09 jan 2010 07:26

ik heb een zoon van 21 jaar die sedert 15 juni alleen woont in een studio. ik heb zijn huur betaald tot een met oktober. aangezien hij vertikt om werk te zoeken en ganse dagen op zijn luie krent zit betaal ik zijn huur niet meer. hij is geweigerd voor een leefloon door het ocmw omdat hij geen bewijzen binnen bracht dat hij werk zocht. kan men mij verplichten om de huur verder te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2010 12:40

Diegene op wiens naam het contract staat moet de huur betalen - als in het verhuurcontract enkel zijn naam staat is hij het.
Hebt u echter mee getekend als medehuurder of borgsteller kan men zich tot u wenden voor alle kosten en lasten.
Let wel als hij daar niet staat ingeschreven maar nog steeds bij u kan u hem de toegang niet weigeren.
Laat hem dan asap bij u afschrijven via kwartieragent met vermelding van zijn nieuw adres.

j.demoor

#3 , 10 jan 2010 11:36

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De behoeftigheid van de ouder aan wie het kind onderhoudsgeld betaalt,moet onvrijwillig zijn...‘[Cass.12 oktober 2001(S.F. t. België),R.W.2003-04,418].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

3399AAaa

#4 , 10 jan 2010 12:54

100% zeker ben ik niet, maar ik dacht: voor betaling van onderhoudsgeld aan een kind, kan dit kind dat slechts blijven opeisen op redelijke gronden: bijvoorbeeld als uw kind nog zou studeren en de ernst van de studies zich manifesteert (dus niet elk jaar buizen en van richting veranderen),... het moet dus gaan om een niet-zelfstandig kind dat binnen het kerngezin leeft, dacht ik (art. 203§1 Burg Wb)

Daarnaast: Cassatie 5 februari 1987 - Cass 12 oktober 2001: enkel het onvrijwllig behoeftig zijn komt in aanmerking; daarnaast kan de onderhoudsplichtige de exceptie van schuld inroepen, dat betekent dat als de toestand van de onderhoudsgerechtigde het gevolg is van zijn eigen onwil of fout, de onderhoudsplichtige een reden heeft om niet langer aan die onderhoudsplicht te voldoen.

dus wat is zijn situatie? een jonge gezonde kerel die de school heeft verlaten en perfect zou kunnen gaan werken...?

daarnaast: maar dat is mijn persoonlijke mening.: als het mijn zoon was van 21, zou ik hem ook niet meer terug bij komen laten wonen als hij niet eerst getuigt van wat inzet. de kans bestaat immers dat hij gewoon terug bij u wil komen wonen om op uw kap te leven.

Terug naar “Andere”