De vader van mijn vriend steelt zijn geld

Anoniempjeanoniem
Topic Starter

De vader van mijn vriend steelt zijn geld

#1 , 14 apr 2010 09:36

Kan iemand mij helpen?
De vader van mijn vriend zit in de schulden en betaalt die elke maand af met het geld van mijn vriend.
Het gaat hier over 2000-3000 euro per maand. Hij heeft weliswaar de volmacht.
Maar als het zo blijft voort gaan zijn al zijn spaarcenten op.
Zijn vader dreigt ermee zijn stuk bouwgrond niet te geven als hij het geld niet mag hebben.
Maar er is geen zekerheid dat mijn vriend die grond wel krijgt en of hij dat geld terug ziet.
het gaat hier nu al over bijna 20.000 euro...
Is dit wettelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 14 apr 2010 10:26

Oplossing is eenvoudig:
Vriend stapt naar de bank toe en laat de volmacht schrappen. Mogelijk kan dit ook online (netbanking).
Voor wat betreft de bouwplaats: wie heeft hier de naakte eigendom en wie heeft van de bouwgrond het vruchtgebruik? Hoort de bouwgrond tot het eigen vermogen van die vader? Zo ja, laat hem die maar verkopen.

De gelden die de vader heeft ontnomen m.b.v. de volmacht moet hij terugvordere. Deze kan hij terugvorderen door een gesprek met hem te voeren of gerechtelijk.

Anoniempjeanoniem
Topic Starter

#3 , 14 apr 2010 12:58

Hij mag van zijn moeder de volmacht niet schrappen. Haar woorden: "dat kun je je eigen vader toch niet aandoen!"
Dus mijn vriend zou moeten kiezen tussen blut zijn of serieuze familie ruzie.
En de grond verkopen... Het is niet dat we het breed hebben, die grond zou dus zeer welkom zijn. En dat weet zijn vader maar al te goed.

Reclame

Joeri_J

#4 , 14 apr 2010 13:10

er zijn al familie ruzies geweest voor minder dan €20.000...

Je hebt idd de keuze,
op je strepen staan en je geld terug eisen (via alle wegen die mogelijk zijn)
of je laten doen en je laten pluimen...

Voor "de goede vrede" zou ik je het niet aanraden om alles te blijven slikken...

Je kan de rollen ook omdraaien,
"dat kan je vader toch niet aandoen aan zijn eigen zoon!"

deze stelling gaat volgens mij véél meer op...

advies: ga naar de bank en stop de volmacht, en start terugvordering...

Anoniempjeanoniem
Topic Starter

#5 , 14 apr 2010 14:06

Ik ga het er met hem nog eens over hebben.
Maar ik denk dat hij toch voor de vrede gaat kiezen...

Toch bedankt voor jullie raad!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2010 18:09

wat is de leeftijd van uw vriend + of -18 jaar??

wanton

#7 , 14 apr 2010 20:42

Ik ga het er met hem nog eens over hebben.
Maar ik denk dat hij toch voor de vrede gaat kiezen...

Toch bedankt voor jullie raad!
Beste ,

het kan toch niet dat je je laat pluimen , zelfs niet door je vader.

Ga naar de bank en annuleer in godsnaam die volmacht!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Anoniempjeanoniem
Topic Starter

#8 , 19 apr 2010 10:05

hij is 22j

wanton

#9 , 19 apr 2010 11:38

Beste ,

het kan toch niet dat je je laat pluimen , zelfs niet door je vader.

Ga naar de bank en annuleer in godsnaam die volmacht!

Hij is meerderjarig! Ik kan niet anders dan mijn vorig bericht herhalen.
Toet-anch-Amon

eylis

#10 , 19 apr 2010 12:50

Ik heb bovendien zo'n donkerbruin vermoeden dat die vader blufpoker speelt ivm die bouwgrond. Bewijs: als die grond echt zijn naakte eigendom is, dan kan hij die gewoon verkopen en zijn schulden afbetalen...

Maar die bouwgrond heeft hij waarschijnlijk maarvoor de helft in eigendom, of in elk geval in vruchtgebruik: want hij kan 'm niet verkopen :)
Gevolg is dat die vader dus niet kan dreigen met "onterving". dus je vriend moet hier niet bang van zijn (als mijn redenering klopt...)

voor de lieve vrede?: dat die vader zijn zoon maar ns fatsoenlijk behandelt, z'n eigen schulden oplost (met verkoop bouwgrond als die van hem is tenminste...) .
De zoon zal respect krijgen als ie de grenzen duidelijk afbakent: dus opheffen die volmacht.
enne courage!

Anoniempjeanoniem
Topic Starter

#11 , 19 apr 2010 20:49

Die bouwgrond is effectief van hem. Hij heeft nog veel meer bouwgronden, maar wilt die niet verkopen, omdat hij te koppig is om zijn grond weg te doen.
Mijn vriend zijn oudere broer heeft zijn stuk grond al reeds gekregen en is volop aan het bouwen... Maar daar heeft hij nooit iets voor moeten terug doen. Ik snap dus niet waarom hij dan zo doet tegen zijn jongste zoon??

eylis

#12 , 20 apr 2010 15:12

te koppig om zijn grond te verkopen????
Maar wel het spaargeld van zijn bloedeigen zoon opsouperen om zijn schulden te betalen? :oops:
sorry maar dat is je reinste bedrog en uitbuiting.
Zo'n mensen ben je liever kwijt dan "rijk". Sterker nog, dat zal nooit ophouden als ie er geen paal en perk aan stelt...

Ik zou bijna denken, dat als ie er een advocaat opzet en een rechtszaak aanvat hij zelfs dat hele bedrag kan terugvorderen.
Iemand een volmacht toekennen betekent niet dat ie zomaar de rekening mag plunderen...
courage...

wanton

#13 , 20 apr 2010 17:55

Oudste broer heeft wel bouwgrond gekregen. Hijzelf niet en zou geen krijgen. Span broer voor de kar : indien dit blijft en ik krijg geen grond , zul jij hem mij ooit betalen.
Want : kinderen worden geacht evenveel en hetzelfde te krijgen van hun ouders , zo niet zal de één de ander moeten vergoeden ivm. de erfenis.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”