onderhoudsplicht aan 2 vaders?

Baileyske
Topic Starter

onderhoudsplicht aan 2 vaders?

#1 , 08 mei 2010 11:46

Mijn vriend zijn ouders zijn al lang geleden gescheiden, vroeger had hij de familienaam van zijn moeder, toen zijn moeder hertrouwde kreeg hij de familienaam van die nieuwe man.

Tot zijn 13de heeft hij in tehuis verbleven, ik weet niet vanaf welke leeftijd.
Daarna ging hij bij zijn biologische vader wonen (heeft wel nooit zijn familienaam gehad).

Met zowel moeder als biologische vader heeft hij al jaren geen contact meer.
Die man van wie hij de naam heeft, kent hij amper.

Als deze personen nu in een ocmw rusthuis zouden terechtkomen,
zal mijn vriend dan onderhoudsplichtig zijn aan 2 vaders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mei 2010 13:50

alleen tegenover zijn wettelijke vader
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 08 mei 2010 20:38

Dat die vriend de naam van de nieuwe man van zijn moeder kreeg , kan bijna niet anders dan betekenen dat zijn vader afstand heeft gedaan van zijn vaderscha. Maw. het is een volledige adoptie geworden. Wettelijk wordt dan de band met de oorspronkelijke familie verbroken.
De man wiens naam hij draagt , kent hij amper. Dat betekent zo ongeveer dat die weinig heeft bijgedragen in de opvoeding van je vriend.
Dan mag je ook verwachten dat je geen wederdienst moet doen en dat men 'billijkheidsredenen' kan inroepen om geen onderhoudsbijdrage te moeten betalen.
Ik durf eigenlijk stellen dat je dus voor geen van beiden moet mee betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Baileyske
Topic Starter

#4 , 09 mei 2010 03:00

Een positief antwoord, das goed nieuws,
Ik hoop dat we inderdaad wegens billijkheidsredenen niet mee moeten opdraaien voor de kosten.

Terug naar “Andere”