Gerechtsdeurwaarder voor vroegere bewoner

Alyssa
Topic Starter

Gerechtsdeurwaarder voor vroegere bewoner

#1 , 23 mei 2010 18:09

Ik heb een aantal maanden samengewoond met iemand die schulden heeft. Sinds een half jaar woont hij niet meer bij mij, maar vorige week kwam ik thuis en had de gerechtsdeurwaarder beslag gelegd op mijn appartement.
Dit komt doordat zijn adres nog altijd bij mij staat. Toen hij vertrok zijn we samen naar de gemeente geweest om zijn adres bij mij te laten schrappen, maar dit kan enkel als hij een nieuw adres kan opgeven, en dit is niet het geval.
Hij woont in zijn auto, en nu komt de gerechtsdeurwaarder dus naar mij. Wat kan ik doen om te voorkomen dat binnen een paar weken mijn appartement leeggehaald wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 23 mei 2010 21:59

Ik heb een aantal maanden samengewoond met iemand die schulden heeft. Sinds een half jaar woont hij niet meer bij mij, maar vorige week kwam ik thuis en had de gerechtsdeurwaarder beslag gelegd op mijn appartement.
Dit komt doordat zijn adres nog altijd bij mij staat. Toen hij vertrok zijn we samen naar de gemeente geweest om zijn adres bij mij te laten schrappen, maar dit kan enkel als hij een nieuw adres kan opgeven, en dit is niet het geval.
Hij woont in zijn auto, en nu komt de gerechtsdeurwaarder dus naar mij. Wat kan ik doen om te voorkomen dat binnen een paar weken mijn appartement leeggehaald wordt?
Iedere inwoner die, na uitgebreid onderzoek, niet meer in de gemeente wordt aangetroffen, kan door het college van burgemeester en schepenen ambtshalve geschrapt worden uit de bevolkingsregisters.
De wijkagent maakt hiervan een verslag en maakt dit over aan de dienst bevolking. Er wordt een beslissing genomen door het college van burgemeester en schepenen om de perso(o)n (en) te schrappen uit het bevolkingsregister van de gemeente.

Als u denkt dat jouw goederen gemarkeerd is door de gerechtsdeurwaarder terwijl dat eigenlijk niet zou mogen, dan moet u dit melden, en wel:
- onmiddellijk opdat de gerechtsdeurwaarder er akte van zou nemen dat u niet akkoord gaat;
- binnen de vijf dagen na de betekening van de eerste akte van beslag.

Via de zoekfunctie (bewarend beslag) op dit forum zal je zeker nog meer info vinden.

j.demoor

#3 , 25 mei 2010 10:41

“Art.8...Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...De beslissingen tot afvoering van ambtswege bedoeld in het tweede en derde lid nemen aanvang op de datum van de beslissing van het college...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘de datum van de beslissing van het college’ zal hier komen NA het uitvoerend beslag van de gerechtsdeurwaarder.

U kan dus enkel nog toepassing maken van : “Art.1414.Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Alyssa
Topic Starter

#4 , 25 mei 2010 21:00

Zowel de gemeente, als de wijkagent, als het OCMW, als de advocaat waarbij hij onder collectieve schuldeising staat, wisten hiervan. En toch komen ze naar mij!
Als ik hem op de gemeente laat schrappen van mijn adres, komt de gerechtsdeurwaarder dan nog bij mij? En duurt dit lang, want in die brief stond iets van dat de openbare verkoop op 26 juni doorgaat.
Ja sorry, maar ik snap totaal niks van die hun manier van werken.

roharro

#5 , 25 mei 2010 21:33

Zowel de gemeente, als de wijkagent, als het OCMW, als de advocaat waarbij hij onder collectieve schuldeising staat, wisten hiervan. En toch komen ze naar mij!
Als ik hem op de gemeente laat schrappen van mijn adres, komt de gerechtsdeurwaarder dan nog bij mij? En duurt dit lang, want in die brief stond iets van dat de openbare verkoop op 26 juni doorgaat.
Ja sorry, maar ik snap totaal niks van die hun manier van werken.
Het zijn niet de de gemeente, de wijkagent, het OCMW of de advocaat van de schuldbemiddeling die iets te maken hebben met deze manier van werken. Het zijn de schuldeisers die een vonnis hebben bekomen en die dat nu willen laten uitvoeren. En aangezien de persoon in kwestie zijn officieel adres (domicilie) bij u heeft is dat het enige adres waar de deurwaarder zich kan en mag aanbieden.

Het is niet duidelijk of de gerechtsdeurwaarder reeds langs is geweest om alles op te schrijven. Indien dat het geval is dan zal het doen schrappen van de persoon in kwestie niets meer uithalen.
Teneinde het beslag te voorkomen zal u een advocaat moeten inschakelen om een procedure, "revindicatie" genaamd, op te starten. U zal in elk geval moeten beschikken over bewijzen (facturen op uw naam, kwitanties, enz.) om te kunnen aantonen dat het uw goederen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Alyssa
Topic Starter

#6 , 25 mei 2010 21:40

Die gerechtsdeurwaarder heeft inderdaad al bij mij binnen gezeten (en dat ga ik zeker niet zo laten), maar de politie heeft een document opgesteld waarin bevestigd wordt dat 'hij' daar niet meer woont, en ze beweren dat dat voldoende zou zijn om de gerechtsdeurwaarder nu buiten te houden.

Vandebos

#7 , 25 mei 2010 21:49

Mevrouw,

Tenzij u enige dagen voor de 26ste geconfronteerd wenst te worden met ofwel om 0900 uur een vrachtwagen voor de deur ofwel om 18.00 thuis te komen in een leeg pand wordt u ten zeerste aangeraden onmiddellijk een advocaat te contacteren en deze met hoogdringendheid een revindicatie procedure te laten opstarten.

Het kost u misschien wat meer dan wat "men" zegt doch kan u vreselijk veel stress en moeilijkheden besparen...

Alyssa
Topic Starter

#8 , 25 mei 2010 22:12

En wat als hij nu zijn schuldeiser betaald?

roharro

#9 , 25 mei 2010 22:12

Mevrouw,

Tenzij u enige dagen voor de 26ste geconfronteerd wenst te worden met ofwel om 0900 uur een vrachtwagen voor de deur ofwel om 18.00 thuis te komen in een leeg pand wordt u ten zeerste aangeraden onmiddellijk een advocaat te contacteren en deze met hoogdringendheid een revindicatie procedure te laten opstarten.

Het kost u misschien wat meer dan wat "men" zegt doch kan u vreselijk veel stress en moeilijkheden besparen...
Ik raad ook ten stelligste aan niet zo maar de ogen te sluiten en te hopen op een goede afloop. Tegen het feit dat de deurwaarder heeft "binnengezeten" kunt u absoluut niets doen. Hij is waarschijnlijk in uw afwezigheid de inboedel komen opschrijven. Dit gebeurt vrij veel.

Een ambtenaar in onze gemeente heeft me eens verteld dat in onze kleine gemeente gemiddeld drie maal per maand in afwezigheid van de bewoners
deurwaarders in woningen "verkeerdelijk" binnengaan omdat daar nog een vorige bewoner staat gedomicilieerd die er in werkelijkheid al lang niet meer woont.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Alyssa
Topic Starter

#10 , 25 mei 2010 22:17

Een ambtenaar in onze gemeente heeft me eens verteld dat in onze kleine gemeente gemiddeld drie maal per maand in afwezigheid van de bewoners
deurwaarders in woningen "verkeerdelijk" binnengaan omdat daar nog een vorige bewoner staat gedomicilieerd die er in werkelijkheid al lang niet meer woont.....
:shock: Dat is gewoonweg schandalig! En dan moeten al deze mensen op eigen kosten een advocaat nemen om het tegendeel te bewijzen?! En zeg nu zelf, wie heeft er in godsnaam facturen van al zijn bezittingen?

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 25 mei 2010 22:24

:shock: Dat is gewoonweg schandalig!
Misschien zijn kranten geintresseerd in wat je te vertellen hebt.

RR

Alyssa
Topic Starter

#12 , 25 mei 2010 22:27

Kranten? :) Mijn ouders mogen niet te weten komen wat er gaande is, en dat wordt al moeilijk aangezien mijn buren waarschijnlijk wel doorhebben dat er een deurwaarder geweest is.

Maar kan er iemand mij vertellen of dit kan voorkomen worden als hij zijn schuldeisers gewoon betaalt?

Vandebos

#13 , 25 mei 2010 22:48

U kan zelf naar de deurwaarder bellen en informeren naar het dossier.

Maar ik meende wat ik zei, het is veel eenvoudiger de revindicatie preventief op te starten dan nadien nog gelijk te moeten halen... laat staan uw goederen terug te krijgen. Niemand kan u hier verplichten eender welke stap te nemen, maar in godsnaam, denk goed na vooraleer u het initiatief aan anderen overlaat. Dat is de sterkste wijze waarop ik me kan uitdrukken zonder u bij het nekvel te grijpen en zelf bij een advocaat te deponeren met het bevel u het kantoor niet te laten verlaten zonder diens ernstig advies. (excuses, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat u de ernst van de zaak niet beseft en toch nog ergens hoopt op een mirakel..)

Rebel-with-a-cause

#14 , 25 mei 2010 23:02

Kranten? :) Mijn ouders mogen niet te weten komen wat er gaande is, en dat wordt al moeilijk aangezien mijn buren waarschijnlijk wel doorhebben dat er een deurwaarder geweest is.

Maar kan er iemand mij vertellen of dit kan voorkomen worden als hij zijn schuldeisers gewoon betaalt?
Hoe kom je erbij om te vermoeden dat hij zijn schuldeiser(s) nu nog zou betalen? Het zijn niet zijn bezittingen die aangeslagen zijn, maar de jouwe!
Wordt realistisch en volg de raad die hierboven zeer duidelijk gegeven werd.

Alyssa
Topic Starter

#15 , 25 mei 2010 23:04

Maar zoals ik begreep heb ik voor die revindicatie facturen nodig, en die heb ik niet. Heeft dat dan wel zin?
En als ik het bedrag van die schuld gewoon betaal, houdt het dan ook niet op? Dan hebben ze hun geld toch?
Maar ik zal morgen inderdaad eens contact opnemen met die deurwaarder zelf. Bedankt voor uw bezorgdheid.

Terug naar “Andere”